100 mld zł na kolej z unijnej perspektywy 2014-20

100 mld zł na kolej z unijnej perspektywy 2014-20
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wiceminister infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka powiedział we wtorek w Gdańsku, że na polską kolej - w ramach perspektywy unijnej 2014-2020 - ok. 67 mld zł ma być wydane na inwestycje, a ok. 38 mld zł na eksploatację i utrzymanie sieci kolejowych.

Żałobka uczestniczył w debacie "Szanse i zagrożenia w perspektywie budżetowej 2014-2020", zorganizowanej podczas rozpoczętych we wtorek w Gdańsku 11. Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2015.

Wiceminister podał m.in., że w najbliższych latach ma być zmodernizowanych ok. 8,5 tys. km torów. W ramach perspektywy unijnej 2007-2013 zmodernizowano ok. 6,5 tys. km. Przyznał, że chociaż "tylko niespełna 10 proc. torów pozwala na podróżowanie z prędkością 160 km/godz, to z miesiąca na miesiąc następuje dwucyfrowy wzrost liczby pasażerów korzystających z kolei".

Członek zarządu PKP SA Jarosław Bator przekonywał, że dzięki inwestycjom zrealizowanym w latach 2007-2013 udało się znacznie skrócić czas przejazdu pociągiem pomiędzy głównymi miastami w kraju. Zapowiedział, że czas ten "będzie jeszcze poprawiany, bo nie wszystkie inwestycje zostały zakończone". Ocenił, że coraz więcej osób będzie też korzystało z kolei aglomeracyjnych. Jako przykład wymienił Pomorską Kolej Metropolitalną uruchomioną w Gdańsku niespełna miesiąc temu.

Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Paweł Szaciłło podkreślił, że w nowej perspektywie budżetowej "nie widzi zagrożeń w zakresie kryteriów czy zasad aplikowania podczas ubiegania się o dofinansowanie". "Ta nauka, którą wyciągamy i wyciągnęliśmy z poprzedniej perspektywy, wiele nam pomoże i spowoduje, że projekty i realizacja tych projektów pójdzie sprawniej niż do tej pory, nie tylko w obszarze kolejowym".

Przyjęty w ub. tygodniu przez rząd "Krajowy program kolejowy do 2023 roku" przewiduje m.in. poprawę przepustowości linii kolejowych w obrębie aglomeracji, osiągnięcie korzystniejszego czasu przejazdu pociągów względem transportu drogowego, inwestycje w ciągu tzw. "Magistrali Wschodniej" na trasach: Rzeszów - Kielce - Lublin - Białystok - Olsztyn, wdrażanie systemu ERTMS w Polsce, czyli Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym.

Program zakłada lepsze skomunikowanie Warszawy z innymi regionami, poprawę połączeń między miastami wojewódzkimi, a także zapewnienie sprawnych połączeń kolejowych z portami morskimi w Szczecinie, Świnoujściu, Gdańsku i Gdyni, poprawa stanu technicznego linii ważnych dla ruchu towarowego, m.in.: zapewniających ominięcie aglomeracji warszawskiej, poznańskiej i górnośląskiej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 100 mld zł na kolej z unijnej perspektywy 2014-20

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!