"Zakopianka" pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem będzie drogą o parametrach głównej przyspieszonej (GP) o długości 17,2 km. W zdecydowanej większości (15,5 km) zostanie wytyczona poza przebiegiem obecnej trasy. Kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, wraz z poboczami bitumicznymi. Jezdnie będzie rozdzielał pas zieleni o szerokości 5 m
Rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Magdalena Chacaga poinformowała w piątek, że według planów budowa ponad 17- kilometrowego dwupasmowego odcinka "zakopianki" rozpocznie się wiosną 2010 roku i zakończy w grudniu 2011 roku. Koszt inwestycji szacowany jest na około 580 mln zł.
Jak podkreślają drogowcy, ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji i ostatecznie podpisanie umowy było możliwe dzięki temu, że samorządowcy z Nowego Targu, Raby Wyżnej i Rabki oraz władze powiatu nowotarskiego poważnie podeszli do tematu modernizacji najważniejszej drogi regionu i podjęli konstruktywny dialog z inwestorem. W wyniku konsultacji udało się wypracować taki przebieg nowej drogi, który nie będzie ingerował w zabudowę mieszkalną okolicznych terenów i nie budzi protestów społecznych.
Ostre protesty społeczności lokalnej i władz samorządowych zablokowały niedawno plany modernizacji innego odcinka tej trasy pomiędzy Poroninem i Zakopanem. W listopadzie GDDKiA zdecydowała o czasowym wstrzymaniu prac projektowych nad tym odcinkiem, bo mieszkańcy tych miejscowości nie zgadzają się na budowę dwupasmowej drogi i związane z tym wyburzenia kilkudziesięciu budynków. Ich zdaniem, wystarczy remont i unowocześnienie istniejącej trasy, bez zmiany jej parametrów.
Zarządca dróg nie może też oddać do użytku zmodernizowanego odcinka ekspresowej "zakopianki" pomiędzy Myślenicami i Pcimiem, ponieważ dwaj przedsiębiorcy z leżącej przy tej trasie Stróży blokują budowę drogi zbiorczej. Bez tej drogi niemożliwe jest pełne użytkowanie dwóch pasów nowej "zakopianki". Właściciele restauracji i składu materiałów budowlanych domagają się, aby dojazdy do ich posesji odbywały się bezpośrednio z prawej jezdni drogi ekspresowej przez konstrukcję ekranów.
Poza nieoddanym wciąż odcinkiem ekspresowej "zakopianki" pomiędzy Myślenicami i Lubniem, na trasie Kraków-Zakopane pozostają jeszcze trzy jednojezdniowe fragmenty: Lubień-Chabówka (19,5 km) Rdzawka - Nowy Targ (12,2 km) oraz Nowy Targ-Zakopane (18,4 km).
Ciąg drogowy Kraków - Zakopane zwany "zakopianką" ma 94,5 km długości (od węzła autostradowego w Opatkowicach do Zakopanego). W jego skład wchodzi 54,8 km drogi krajowej nr 7 (od Krakowa do skrzyżowania w Rabce Zaborni) oraz 39,7 km drogi krajowej nr 47 od Zaborni do Zakopanego.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: 17 km "zakopianki" powstanie do końca 2011 r.