XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

2009 rok najgorszy w historii lotnictwa cywilnego

2009 rok najgorszy w historii lotnictwa cywilnego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

2009 rok był w komunikacji lotniczej najgorszym rokiem w historii z uwagi na bezprecedensowy spadek przewozów lotniczych, zarówno ludzi, jak i towarów - poinformowało w środę Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), określając 2010 rok jako "spartański".

"Rok 2009 znajdzie się w kronikach jako najgorszy, w jakim działała ta gałąź gospodarki" - powiedział prezes Giovanni Bisignani, oceniając, że sektor ten ma 2,5-3,5 lat opóźnień wobec zakładanego wcześniej wzrostu.

"Stoimy w 2010 roku przed nadzwyczajnym wyzwaniem. Najgorsze jest za nami, lecz nie ma żadnego powodu, aby się cieszyć" - oświadczył Bisignani. Dodał, że rok ten będzie "rokiem spartańskim".

Na spotkaniu udziałowców w Genewie przypomniał, że zapotrzebowanie na loty pasażerskie spadło w 2009 roku o 3,5 procent, przy średnim zapełnieniu samolotów w 75,6 proc.

Z kolei cargo lotnicze (przewóz towarów) samolotami spadło dramatycznie w ubiegłym roku o 10,1 procent w stosunku do roku 2008, przy wykorzystaniu maszyn w 49,1 proc.

Według IATA, w wyniku spadku przewozów ludzi i towarów, spowodowanego kryzysem, linie lotnicze w 2009 roku stracą 11 mld dolarów (7,8 mld euro).

W grudniu ubiegłego roku zanotowano lekki wzrost (o 4,5 procent w skali rocznej i o 1,6 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca) przewozu pasażerów.

W grudniu 2009 gwałtownie wzrósł też przewóz towarów - o 24,4 proc. w stosunku do wyjątkowo słabego grudnia roku poprzedniego.

IATA zapowiada, że mimo kilku "światełek w tunelu" bieżący rok nie będzie łatwy dla towarzystw lotniczych.

Władze IATA przypominają też o wzroście cen paliwa lotniczego w ubiegłym roku, a także znacznym spadku zapotrzebowania na lukratywne dla przewoźnika bilety w klasie biznes, spowodowanym tym, że firmy, oszczędzając, kupują dla swojej kadry kierowniczej bilety w klasie turystycznej.

IATA zrzesza 230 przewoźników powietrznych z poszczególnych krajów, którzy zapewniają 93 procent całego międzynarodowego ruchu lotniczego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 2009 rok najgorszy w historii lotnictwa cywilnego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!