25 mld zł na inwestycje na Wybrzeżu do 2030 r.

25 mld zł na inwestycje na Wybrzeżu do 2030 r.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na inwestycje na Wybrzeżu, głównie w portach w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu do 2030 r. ma być przeznaczone ponad 25 mld zł – poinformował wiceminister gospodarki morskiej Jerzy Materna. W tym roku port w Gdańsku na inwestycje wyda 170 mln zł.

  • Na inwestycje na całym Wybrzeżu, głównie w portach w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu-Szczecinie do 2030 r. ma być przeznaczone ponad 25 mld zł.
  • W najbliższych 13 latach port w Gdańsku na rozbudowę i modernizację infrastruktury, m.in. na budowę portu centralnego ma otrzymać 8,6 mld zł, port w Gdyni na rozbudowę ponad 4,5 mld zł a zespół portów Szczecin-Świnoujście ponad 9,5 mld zł.
  • Rocznie te trzy główne polskie porty generują wpływy do budżetu państwa - z tytułu m.in. ceł i podatków - w wysokości ponad 40 mld zł.

Podczas konferencji prasowej w piątek w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) na temat planów inwestycyjnych w porcie w najbliższym roku wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna poinformował, że na inwestycje na całym Wybrzeżu, głównie w portach w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu-Szczecinie do 2030 r. ma być przeznaczone ponad 25 mld zł.

Powiedział, że w najbliższych 13 latach port w Gdańsku na rozbudowę i modernizację infrastruktury, m.in. na budowę portu centralnego ma otrzymać 8,6 mld zł, port w Gdyni na rozbudowę ponad 4,5 mld zł a zespół portów Szczecin-Świnoujście ponad 9,5 mld zł. Przypomniał, że planowane jest też przywrócenie dla żeglugi śródlądowych dróg wodnych np. na Odrze i Wiśle (międzynarodowych dróg wodnych: E30, E40, E70). Powiedział, że "o koszt ok. 70 mld zł.

- Szerokie inwestycje są konieczne, by jeszcze lepiej wykorzystywać ogromny potencjał polskich portów, przede wszystkim Portu Gdańsk - podkreślił Materna. Podkreślił, że rocznie trzy główne polskie porty, w związku z wartością przeładowywanych towarów, generują wpływy do budżetu państwa - z tytułu m.in. ceł i podatków - w wysokości ponad 40 mld zł.

Prezes ZMPG Łukasz Greinke poinformował, że w ub. roku gdański port przeładował towary o wartości ok. 270 mld zł. "Szacujemy, że w związku z tym będzie to około 20 mld zł wpływów do budżetu państwa z tytułu np. podatków i ceł" - wyjaśnił. Zwrócił uwagę, że w porcie odbywa się m.in. import ropy naftowej i działa największy na Bałtyku terminal kontenerowy.

Prezes zaznaczył, że celem planowanych inwestycji w porcie jest zwiększenie jego możliwości przeładunkowych i tym samym wpływów do budżetu państwa. Poinformował, że tylko ZMPG na poprawę infrastruktury, np. na pogłębienie torów wodnych, budowę nowych nabrzeży, przebudowę dróg i torów do 2020 r. ma wydać prawie 1 mld zł. Zaznaczył, że "do tego należy dodać inwestycje np. PKP PLK na trzech stacjach towarowych znajdujących się w bezpośrednim zapleczu portu o wartości 1,5 mld zł oraz inwestycje Urzędu Morskiego w tor podejściowy do portu i nowe falochrony też o wartości 1,5 mld zł".

- Ministerstwu (...) zależy na dobrym skomunikowaniu polskich portów. To cel zgodny ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - zaznaczył uczestniczący w konferencji wiceminister inwestycji i rozwoju Kazimierz Smoliński.

Podkreślił, że ministerstwo wspiera rozwój portów poprzez inwestycje dostępowe, kolejowe i drogowe. - Teraz szczególnie ważne są inwestycje kolejowe, bo musimy zwiększać udział towarów przewożonych koleją - tłumaczył. - W Polsce tylko kilkanaście procent towarów jest transportowanych koleją, kilkadziesiąt procent drogami kołowymi a praktycznie nie istnieje żegluga śródlądowa.

Wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury Marcin Osowski poinformował, że w tym roku największe inwestycje w porcie będą współfinansowane (w 85 procentach) przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF ("Connecting Europe Facility" - "Łącząc Europę"). W Porcie Wewnętrznym ma być pogłębiony tor wodny i rozbudowane nabrzeża: Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Oliwskie, Zbożowe, Wisłoujście oraz Dworzec Drzewny. Szacunkowa wartość projektu to ok. 470 mln zł.

W Porcie Zewnętrznym w ramach CEF planowana jest rozbudowa i modernizacja sieci drogowo-kolejowej za ok. 180 mln zł. Realizacja projektów ma się zakończyć do 2020 roku.

W efekcie dofinansowania ma powstać także nowe Nabrzeże Północne, dzięki któremu Port Gdańsk zyska m.in. terminal dla ładunków Ro-Ro. "Dzięki tej inwestycji port w Gdańsku będzie się liczył na europejskiej mapie ładunków transportowanych na kołach i będzie mógł konkurować np. z portem Bremerhaven" - dodał. Łącznie na rozbudowę Port Gdańsk ma otrzymać z UE ok. 600 mln zł.

- Będziemy realizować największy program inwestycyjny w historii Portu Gdańsk, dzięki któremu radykalnie zwiększy się atrakcyjność portu dla kontrahentów - podkreślił Osowski.

W tym roku planowane są także prace związane z powstaniem czterech nowych parkingów buforowych. Najszybciej - prawdopodobnie jeszcze w tym roku - do użytku ma być oddany parking u zbiegu ulic Śnieżnej i Handlowej na ok. 70 miejsc. Kolejne trzy parkingi mają mieć miejsca dla prawie 500 pojazdów ciężarowych.

Realizacja ok. 150 planowanych na 2018 rok inwestycji i remontów w porcie ma pochłonąć ok. 170 mln zł.

Port Gdańsk w styczniu br. przeładował prawie 4,2 mln ton ładunków, o ponad 38 proc. więcej niż w styczniu ubiegłego roku. Jest to najlepszy styczeń w historii portu. Najwięcej przeładowano paliw, drobnicy oraz węgla. W 2017 r. Port Gdańsk przeładował rekordowe 40,6 mln ton ładunków, czyli o prawie 9 proc. więcej niż rok wcześniej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 25 mld zł na inwestycje na Wybrzeżu do 2030 r.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!