29 mln euro na linię do Wolsztyna

29 mln euro na linię do Wolsztyna
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Linia kolejowa do Wolsztyna (67 km) będzie odnowiona za 29 mln euro. Trasa ma przyciągnąć turystów.

Linia powstała w pierwszych latach XX w. Dziś popada w ruinę. Kolejarze i samorządowcy są zgodni: jeśli się za nią nie wezmą, to w 2010 r. trzeba będzie ją zamknąć - informuje "Rynek Kolejowy".

Najmłodsze tory i urządzenia mają ponad 20 lat. Mosty i wiadukty są w tak kiepskim stanie, że za dwa lata nie będą już przez nie mogły jeździć pociągi. Na całej trasie nie mogą one rozwinąć szybkości większej niż 70 km/h.

Dlatego 67-kilometrowa podróż z Poznania do Wolsztyna trwa aż 96 min. Narzekają pasażerowie i to z tego powodu na wolsztyńskiej trasie jeździ dziś o połowę mniej ludzi niż siedem lat temu.

Rewitalizacja linii jest priorytetem w Regionalnym Programie Operacyjnym. Będzie kosztowała 29 mln euro. Pieniądze gwarantuje Urząd Marszałkowski i Unia Europejska. Wymienione zostaną szyny, podkłady, rozjazdy, naprawione wiadukty i mosty, zbudowane oświetlenie peronów - wszystko to zostanie przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Na przystankach pojawią się murowane wiaty. Niektóre przejazdy zostaną zlikwidowane, a pozostałe wyposażone w urządzenia automatycznie zamykające rogatki i nową sygnalizację świetlną.

Kolej chce jednak zostawić część zabytkowych urządzeń sterowania ruchem i zachować wygląd dworców w stylu retro. A to dlatego, że cała linia kolejowa ma stać się jedynym w swoim rodzaju skansenem na świecie.

Oczywiście największym magnesem przyciągającym turystów będzie parowozownia w Wolsztynie, do której już teraz co roku przyjeżdżają tysiące miłośników kolei. Zresztą parowozy dalej będą jeździć w ruchu planowym do Poznania i Leszna (trwają rozmowy o odbudowie linii do Sulechowa).

- Bez stałego ruchu parowozów wolsztyńska parowozownia, ta perła Wielkopolski, zniknie - uważa Przemysław Smulski, radny wielkopolskiego sejmiku. Na trasie przybędzie kilka innych interesujących miejsc. Budynek dworca w Szreniawie przejmie od PKP Muzeum Rolnictwa i utworzy w nim Muzeum Kolei.

- Myślimy też o bocznicach, gdzie można urządzić ekspozycję lokomotyw, wagonów i pojazdów szynowych - ujawnia Smulski. Jest też plan, żeby w budynku stacji w Rakoniewicach utworzyć ekspozycję zachęcającą do zwiedzenia znajdującego się w centrum miasta jedynego w kraju Muzeum Pożarnictwa.

Po odnowieniu linii polepszy się też pasażerom, dla których liczy się - jak wynika z przeprowadzonych ankiet - krótki czas przejazdu i punktualność, a dopiero na ostatnim miejscu komfort.

- Zdarzyli się tacy, którzy krytykowali nowoczesne szynobusy za to, że nie ma w nich warunków do spania - komentuje Tadeusz Matyla, autor studium wykonalności dla linii.

Po remoncie pociągi będą jeździły co najmniej 16 min krócej, co przyciągnie podróżnych. W 2010 r. ma być ich dwa razy więcej niż teraz (815 tys. rocznie). Studium potwierdziło też to, że więcej osób jeździ na odcinku z Poznania do Grodziska Wlkp. niż z Grodziska do Wolsztyna, a takich, którzy pokonują całą trasę, jest znikoma ilość. Najwięcej jest osób dojeżdżających do pracy i szkół z biletami okresowymi - grubo ponad połowa.

Jednak zanim się polepszy, pasażerowie będą musieli swoje wycierpieć. Podczas robót, które rozpoczną się w 2009 r., czyli po zakończeniu modernizacji poznańskiego węzła kolejowego, ruch pociągów do Wolsztyna zostanie wstrzymany. Na całej trasie lub jej części kolej zapewni komunikację zastępczą.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 29 mln euro na linię do Wolsztyna

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!