Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

600 połączeń kolejowych do likwidacji

Autor: Dziennik
23-01-2009 17:54
600 połączeń kolejowych do likwidacji

Samorządy na przejęciu PKP Przewozy Regionalne wyszły jak Zabłocki na mydle. Miały dostać dobrze prosperujące przedsiębiorstwo, a będą musiały do niego dołożyć nawet 300 milionów złotych.

Ucierpią na tym pasażerowie, bo aby zaoszczędzić pieniądze, województwa będą musiały likwidować połączenia. W najbliższym czasie z rozkładu może ich zniknąć nawet 600 - pisze "Dziennik".
Oszczędności dopadły już województwo śląskie. Władze Przewozów Regionalnych ograniczył 108 połączeń - połowę zlikwidował, a przy drugiej połowie zmniejszył częstotliwość kursowania. I jak zapowiadają - to jeszcze nie koniec.

- Likwidację kilkudziesięciu połączeń zaproponowały nam śląskie władze Przewozów Regionalnych. Chcemy jednak, żeby została zrobiona korekta tego rozkładu, bo naszym zdaniem został zrobiony bez uzasadnionych przesłanek, żeby nie powiedzieć niechlujnie - mówi członek zarządu województwa Śląskiego Piotr Spyra.

- W sumie do likwidacji w całym kraju może pójść 500, a nawet 600 połączeń. Do tej pory połączenia regionalne były rozbudowywane i wszyscy myśleli, że czasy, kiedy likwiduje się kolej, są już za nami, tymczasem jest odwrotnie - mówi dyrektor w Zespole Doradców Gospodarskich TOR, Adrian Furgalski.

Oficjalnie decyzji o likwidacji jeszcze nie ma. - Na razie nie planujemy cięcia połączeń, choć rzeczywiście koszty prowadzenia firmy, ze względu na cenę energii, bardzo wzrosły - mówi rzecznik PKP Przewozy Regionalne Paweł Ney.

PKP Przewozy Regionalne w ostatnim czasie po latach zapaści zaczęły wychodzić na prostą, ale teraz grozi im załamanie. - Przyczyną jest przeprowadzana w zbyt wielkim pośpiechu, bez dokładnych badań i prawdziwego biznesplanu, wielka operacja, jaką było przejęcie od PKP przez samorządy przewozów regionalnych - mówi Furgalski.

Rzeczywiście biznesplan był "z kosmosu". Zakładał np., że w tym roku spółka wyjdzie na zero, tymczasem aby tak się stało, samorządy muszą wyłożyć dodatkowe nieplanowane 300 mln złotych. Trudno się dziwić, skoro szacunki twórców "biznesplanu" były bardzo odważne, np. zakładano, że cena energii dla kolei wzrośnie w 2009 roku tylko o 20 procent (czyli o połowę mniej niż dla całej gospodarki), tymczasem tylko w styczniu ceny prądu dla kolei skoczyły o 90 procent. Dodatkowo PKP zanim oddały samorządom Przewozy Regionalne, przesunęły do Intercity niemal cały nowy tabor, zakupiony ze środków unijnych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 096 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP