800 mln zł na zakup nowych pociągów dla PKP Przewozy Regionalne

800 mln zł na zakup nowych pociągów dla PKP Przewozy Regionalne
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PKP Przewozy Regionalne dostaną 800 mln złotych na zakup nowych pociągów. Rząd przyjął we wtorek stosowny projekt nowelizacji ustawy w tej sprawie.

Pieniądze będą przekazane samorządom bezpośrednio z Funduszu Kolejowego, który zostanie zasilony kosztem Krajowego Funduszu Drogowego. Chodzi o sumę 800 mln zł rozłożoną na lata 2009-2015.

Przyjęty we wtorek przez rząd projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Funduszu Drogowym, Funduszu Kolejowym oraz o dochodach jednostek samorządu terytorialnego ma zmienić dotychczasowy podział przychodów z opłaty paliwowej dla Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z 80 proc. do 75 proc., a dla Funduszu Kolejowego (FK) z 20 proc. do 25 proc.

Oznacza to, że pomoc dla samorządów województw wyniesie 200 mln zł w roku bieżącym oraz 100 mln zł w kolejnych latach.

"Pieniądze z FK będą przeznaczone w całości na zakup i modernizację oraz naprawy taboru kolejowego. Poprawi to standard obsługi pasażerów wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych" - czytamy w uzasadnieniu projektu.

Zdaniem rzecznika prasowego PKP SA Michała Wrzoska przekazanie takiej sumy pieniędzy Przewozom Regionalnym "znacząco poprawi jakość pociągów, jakie jeżdżą po Polsce".

Wrzosek powiedział PAP we wtorek, że "nawet w ciągu ostatnich 16 lat Przewozy Regionalne nie przeznaczyły na zakup nowych pociągów takiej kwoty, jaka ma być wydana w okresie najbliższych sześciu lat".

Innego zdania jest dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Powiedział PAP, że "te pieniądze (800 mln zł.) to jedynie kropla w morzu potrzeb PKP PR".

"Na pełną modernizację składu potrzebne jest około 7 mld zł" - ocenił ekspert. "Niektóre składy, których używają Przewozy Regionalne mają po 30 lat" - dodał.

"Przy cenie jednego składu, wahającej się w granicach 18-20 mln zł za te pieniądze będzie można kupić około 40-45 nowych składów - to w skali całego kraju niewiele" - ocenił ekspert.

"Te pieniądze mogą być jednak pomocne - jako wymagany wkład własny - w ubieganiu się o dofinansowanie zakupu nowego taboru dla PKP PR z Unii Europejskiej" ? powiedział Furgalski.

PKP Przewozy Regionalne to kolejowa spółka transportowa należąca do samorządów województw. PKP PR powstała dzięki wydzieleniu przez prywatyzację z Polskich Kolei Państwowych w grudniu 2008 roku. Ubiegły rok PKP PR zamknęła stratą 78,5 mln zł. Rocznie spółka PKP PR obsługuje prawie 120 mln pasażerów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!