XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

815 mln zł rekompensat dla koncesjonariuszy autostrad

815 mln zł rekompensat dla koncesjonariuszy autostrad
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Blisko 815 mln zł będą kosztować w 2008 r. rekompensaty dla koncesjonariuszy autostrad, jeżeli utrzymane zostaną obecne zasady płacenia za te drogi - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.

Oznacza to, że wielkość rekompensat może już w bieżącym roku przewyższyć wpływy z winiet o ok. 150 mln zł.

Przeciwko powrotowi do płatnych autostrad protestują dziś przewoźnicy drogowi skupieni w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. O godz. 12.00 zatrzymają oni na godzinę samochody na poboczach. Zniesienie winiet i powrót do płacenia za przejazd autostradą dla ciężarówek od 1 lipca 2008 r. przewiduje projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, skierowany w maju przez rząd do Sejmu.

Resort infrastruktury wyjaśnia, że objęcie systemem winietowym transportu krajowego nastąpiło w 2002 r. W tym czasie pobierane były równolegle opłaty za przejazd pojazdów ciężarowych po autostradach płatnych.

W związku z zarzutem tzw. podwójności opłat, postawionym przez Komisję Europejską, w 2005 r. dokonano zmiany, polegającej na zwolnieniu pojazdów ciężarowych z opłat za przejazd płatnymi odcinkami autostrad po okazaniu winiety, w zamian za zwrot pieniędzy dla koncesjonariuszy dróg. Rekompensata jest wypłacana z Krajowego Funduszu Drogowego, który finansowany jest ze sprzedaży winiet, wpływów z opłaty paliwowej oraz nałożonych kar administracyjnych.

Najnowsze szacunki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wskazują, że wielkość rekompensat może już w bieżącym roku przewyższyć wpływy z opłat i kar o ok. 150 mln zł.

Przejazd odcinkiem autostrady A2 Nowy Tomyśl - Konin pojazdu ciężarowego posiadającego winietę jednodniową (o wartości 27 zł) może rodzić obowiązek rekompensaty ze środków KFD dla spółki koncesyjnej w wysokości około 190 zł. Oznacza to, że z kieszeni wszystkich użytkowników dróg, kosztem rozwoju infrastruktury drogowej, dotowana jest wybrana grupa przewoźników drogowych - napisał resort infrastruktury w komunikacie.

Zachowanie rekompensat może przyczynić się do tego, że w najbliższym czasie opłata paliwowa (będąca częścią składową KFD) będzie musiała służyć dofinansowaniu rekompensat.

Według obliczeń przytoczonych w komunikacie, w najbliższych latach koszty z rekompensat będą rosły znacznie szybciej niż wpływy z winiet i, przy zachowaniu obecnego systemu, w 2012 r. różnica ta wyniesie ponad 1,64 mld zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 815 mln zł rekompensat dla koncesjonariuszy autostrad

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!