Blisko 815 mln zł będą kosztować w 2008 r. rekompensaty dla koncesjonariuszy autostrad, jeżeli utrzymane zostaną obecne zasady płacenia za te drogi - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.
Przeciwko powrotowi do płatnych autostrad protestują dziś przewoźnicy drogowi skupieni w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. O godz. 12.00 zatrzymają oni na godzinę samochody na poboczach. Zniesienie winiet i powrót do płacenia za przejazd autostradą dla ciężarówek od 1 lipca 2008 r. przewiduje projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, skierowany w maju przez rząd do Sejmu.
Resort infrastruktury wyjaśnia, że objęcie systemem winietowym transportu krajowego nastąpiło w 2002 r. W tym czasie pobierane były równolegle opłaty za przejazd pojazdów ciężarowych po autostradach płatnych.
W związku z zarzutem tzw. podwójności opłat, postawionym przez Komisję Europejską, w 2005 r. dokonano zmiany, polegającej na zwolnieniu pojazdów ciężarowych z opłat za przejazd płatnymi odcinkami autostrad po okazaniu winiety, w zamian za zwrot pieniędzy dla koncesjonariuszy dróg. Rekompensata jest wypłacana z Krajowego Funduszu Drogowego, który finansowany jest ze sprzedaży winiet, wpływów z opłaty paliwowej oraz nałożonych kar administracyjnych.
Najnowsze szacunki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wskazują, że wielkość rekompensat może już w bieżącym roku przewyższyć wpływy z opłat i kar o ok. 150 mln zł.
Przejazd odcinkiem autostrady A2 Nowy Tomyśl - Konin pojazdu ciężarowego posiadającego winietę jednodniową (o wartości 27 zł) może rodzić obowiązek rekompensaty ze środków KFD dla spółki koncesyjnej w wysokości około 190 zł. Oznacza to, że z kieszeni wszystkich użytkowników dróg, kosztem rozwoju infrastruktury drogowej, dotowana jest wybrana grupa przewoźników drogowych - napisał resort infrastruktury w komunikacie.
Zachowanie rekompensat może przyczynić się do tego, że w najbliższym czasie opłata paliwowa (będąca częścią składową KFD) będzie musiała służyć dofinansowaniu rekompensat.
Według obliczeń przytoczonych w komunikacie, w najbliższych latach koszty z rekompensat będą rosły znacznie szybciej niż wpływy z winiet i, przy zachowaniu obecnego systemu, w 2012 r. różnica ta wyniesie ponad 1,64 mld zł.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: 815 mln zł rekompensat dla koncesjonariuszy autostrad