Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

A może tramwaj zamiast metra?

Autor: Rynek Kolejowy
13-06-2008 09:38

Astronomiczny koszt budowy nowego odcinka metra wszyscy już znamy. 6 miliardów złotych będzie kosztować wybudowanie II linii metra. Za kwotę 10 razy mniejszą możemy wybudować po tej samej trasie szybki tramwaj z szybkością handlową tylko nieznacznie ustępującą metru.

Wiadomo, że Polacy chcą dorównać Zachodowi, budując rozległą sieć metra. Mało kto jednak wie, że w miastach francuskich linii metra już się prawie nie buduje - pisze "Rynek Kolejowy" za ewarszawa.pl. Wielkie sieci metra, które powstają w Madrycie w większości buduje się już na powierzchni. Nowa strategia rozwoju komunikacji we Francji przewiduje budowę aż 1500 km nowych linii tramwajowych i tylko jedną linię metra (obwodową w Paryżu)!
Renesans tramwajów ma swoje silne podstawy. Ten ekologiczny pojazd bardzo skorzystał na rozwoju techniki. Nowoczesne tramwaje są ciche, szybkie oraz zużywają mało energii. Zielone torowiska, które nie dość, że rewelacyjnie wyglądają, doprowadziły do znacznego wyciszenia tramwajów. Nowoczesne systemy sterowania ruchem pozwalają tramwajom na przejechanie całej trasy bez zatrzymywania się na czerwonym świetle.

W przypadku awarii możliwa jest jazda dwukierunkowa na torowiskach (korzystając ze zwrotnic tramwaj może ominąć, jadąc pod prąd, miejsce, gdzie doszło do awarii). Dodatkowo popularny stał się nowy styl projektowania przystanków, który zakłada stworzenie eleganckiej i funkcjonalnej architektury przystankowej, co przyciąga pasażerów. Elementy takie, jak zadaszenie przystanku na większości powierzchni, system informacji pasażerskiej, mapy, rozkłady, automaty biletowe i gastronomiczne na peronie, dojście do przystanków naziemnymi przejściami dla pieszych od obu stron przystanku w krajach Europy Zachodniej stają się standardem.

Nowoczesne tramwaje, jako niezbędny element sprawnej komunikacji, są uwzględniane w Paryżu czy Porto na mapkach z siecią metra. Oczywiście nasi decydenci obserwując wysłużone polskie tramwaje, które przejeżdżają całe miasto wytracając kilkadziesiąt procent czasu na staniu na czerwonym świetle i zatrzymujące się na nieestetycznych przystankach, uważają, że tylko metro jest nowoczesnym rozwiązaniem umożliwiającym obsługę kibiców, którzy przyjadą do Warszawy na mistrzostwa w piłce nożnej.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 322 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 801 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP