Adamczyk o 100 dniach: największy sukces uratowanie kontraktu dla PESY

Adamczyk o 100 dniach: największy sukces uratowanie kontraktu dla PESY
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Uratowanie kontraktu sprzedaży PKP Intercity 20 pociągów Dart wyprodukowanych przez bydgoską PESĘ oraz rozlicznie środków unijnych z perspektywy 2007-2013 r. to największy sukces w ciągu 100 dni urzędowania, jakie wskazał minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

W piątek w Warszawie kierownictwo resortu infrastruktury przedstawiło na konferencji prasowej działania, jakie zostały zrealizowane w ciągu 100 dni urzędowania.

"Te sto dni to wielka satysfakcja z tego, że mieliśmy bezpośredni wpływ na uratowanie dużego polskiego producenta, myślę tu o bydgoskiej PESIE. Mieliśmy wpływ na uratowanie bardzo mocno zagrożonego kontraktu na dostawę 20 pociągów dla PKP Intercity. Mieliśmy wpływ na to, że nie rozpoczęliśmy reindustrializacji od upadłości wielkiej polskiej fabryki" - powiedział Adamczyk.

Pytany o szczegóły działań resortu w sprawie kontraktu dla PKP Intercity Adamczyk odpowiedział: "Przypomnę, że 14 grudnia 2015 r. mijał termin realizacji tego kontraktu. Nasza aktywność wraz z Ministerstwem Rozwoju dotyczyła możliwości aneksowania tego terminu ze wszystkimi jego skutkami, przede wszystkim rozliczeniem środków unijnych. Szukaliśmy tu porozumienia z Komisją Europejską i takiego sposobu rozliczenia tego kontraktu, żeby można było aneksować termin wykonania umowy".

Adamczyk dodał, że alternatywą było nieprzedłużenie tej umowy i utrata ponad 600 mln zł środków unijnych. "Oznaczało to także prawdopodobnie duże kłopoty PESY, a co za tym idzie tragedię dla 3,5 tys. pracowników i koniec przedsiębiorstwa, które wybija się na jednego z największych producentów taboru w Europie" - wyjaśniał Adamczyk."

Szef resortu infrastruktury powiedział, że jego zdaniem poprzednia ekipa doprowadziła do wielu zaniedbań w realizacji tego kontraktu. "Cieszę się, że kierownictwo resortu i PKP Intercity stanęło na wysokości zadania" - podkreślił Adamczyk.

Drugim sukcesem - jaki wskazał Adamczyk - jest rozliczenie wszystkich środków unijnych ze perspektywy 2007-2013 przeznaczonych na kolej. "Jesteśmy również zadowoleni, że pomimo ogromnych problemów w grudniu udało się rozliczyć wszystkie środki unijne przeznaczone na inwestycje kolejowe. Przypomnę, że było to ponad 13 mld zł. Kiedy zaczynaliśmy urzędowanie mieliśmy informacje, że część z tych środków w tym rozliczeniu jest zagrożona. Udało się nam praktycznie rzecz biorąc rozliczyć sto procent środków. Uważam to za wielki sukces" - podkreślił.

Minister powiedział, że Krajowy Program Kolejowy (KPK), który zakłada wydanie 67,5 mld zł do 2023 r. na inwestycje w infrastrukturę kolejową podlega głębokiej analizie.

"Te informacje, które funkcjonowały w obszarze medialnym w kampanii wyborczej wysyłane przez resort infrastruktury pod poprzednim kierownictwem, nie potwierdziły się. Bo praktycznie rzecz biorąc musimy obniżyć szacunek kwot z ponad 7 mld zł na 4,3 mld zł w obszarze aktywności inwestycyjnej w 2016 r. To powoduje, że stajemy przed wielkim problemem przygotowania inwestycji na lata kolejne, bo te inwestycje przenoszą się na kolejne lata" - powiedział Adamczyk. Dodał, że w najbliższym czasie będą znane wyniki analizy KPK.

Poinformował także o wznowieniu prac nad wieloletnim programem utrzymania infrastruktury kolejowe oraz nad wprowadzeniem wspólnego biletu na kolei.

Adamczyk poinformował, że powołał dwa zespoły, które uważnie analizują umowy sprzedaży PKP Energetyka.

"Powołałem zespół w ministerstwie, w którego skład wchodzą jednostki, które nie brały udziału w sprzedaży PKP Energetyki i jesteśmy tu wzmacniani przez inne ministerstwa. W drugim zespole, którego prace nadzoruje wiceszef resortu odpowiedzialny za kolej Piotr Stomma znalazły się te jednostki, które uczestniczyły w tej sprzedaży, przede wszystkim PKP SA, departamenty prawny i kolejowy resortu. Konkluzje obu zespołów zostaną zsumowane i wtedy zdecydujemy, czy kierujemy wnioski do Prokuratorii Generalnej o zrewidowanie umowy sprzedaży PKP Energetyka. Podobnie jest w przypadku sprzedaży PKL" - powiedział Adamczyk.

Dodał, że wyniki prac zespołu powinny być znane w "najbliższych tygodniach". "Sam nie angażuję się w prace tych zespołów, aby nie było zarzutu, bo uważam, że mógłbym być posądzony o brak obiektywizmu, ponieważ stanowisko w tej sprawie wielokrotnie zajmowałem" - dodał Adamczyk. Poinformował także, że analizowana jest sprzedaż PKL.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiedzialny za transport Jerzy Szmit wskazał dwie sprawy, które były "najważniejsze w ciągu ostatnich 100 dni".

Pierwsza to jest Program Budowy Dróg Krajowych. "Podjęliśmy strategiczną decyzję, że zanim zaczniemy wprowadzać zmiany w tym programie to musimy się zastanowić, jak realnie obniżyć koszty budowy dróg, aby jak najwięcej zrealizować inwestycji z tego programu, a być może uda nam się dodać do tego programu różne pozycje, które w tym programie się nie znalazły" - powiedział Szmit.

Dodał, że przyjęty przez poprzedni rząd program opiewa na kwotę blisko 200 mld zł, natomiast jeśli chodzi o stronę finansową to "nasi poprzednicy zapewnili zaledwie 107 mld zł".

Poinformował, że w resorcie prowadzone są "bardzo intensywne prace" nad tym programem. Efektem tych prac będą - jak wskazał Szmit - zmiany w prawie zamówień publicznych, technologii budowy dróg i skorzystania z innego niż do tej pory finansowania budowy dróg w Polsce. "Na koniec marca będziemy mogli pokazać efekty tych prac" - dodał. Wskazał, że na razie nie możne podać, jakie zmiany planowane są w programie.

Druga sprawa - to negocjacje z Rosją ws. przewoźników. "Gdybyśmy nie zaprotestowali, to przepisy wprowadzone przez Rosjan wyeliminowałyby 85 proc. polskich przewoźników jeżdżących do Rosji. Zawarliśmy z Federacją Rosyjską czasowe porozumie, w którym Rosjanie zobowiązali się do zmiany tych najbardziej dla polskich przewoźników dotkliwych przepisów" - zaznaczył.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!