XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Adamczyk: rentowność warunkiem powstania Kolei Dużych Prędkości

Adamczyk: rentowność warunkiem powstania Kolei Dużych Prędkości
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Warunkiem powstania w Polsce Kolei Dużych Prędkości (KDP) musi być rentowność tego przedsięwzięcia. Resort infrastruktury wraca do debaty publicznej na ten temat, która została przerwana w 2011 r. – poinformował w środę minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

"Jeżeli uzasadnione z punktu widzenia ekonomicznego, nie tylko społecznego, będzie podjęcie tej inwestycji, to ona powinna być podjęta, bo Polacy na to zasługują. Nie może być to projekt deficytowy" - powiedział minister dziennikarzom.

Adamczyk dodał, że najpierw trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, kto z tych kolei będzie korzystał. Przypomniał, że analizy wykonane pięć lat temu pokazały, że z KDP w Polsce mogłoby korzystać rocznie ok. 9-10 mln pasażerów. "Pytanie, czy te dane są aktualne (…). Jestem przekonany, że KDP w warunkach połączenia z południem i zachodem Europy czy państwami bałtyckimi mogłyby być bardzo interesującym przedsięwzięciem" - stwierdził minister.

Adamczyk powiedział, że kwestia sfinansowania Kolei Dużych Prędkości i udziału ewentualnych inwestorów pozostaje otwarta.

Minister przypomniał, że debata publiczna dotycząca ewentualnego powstania KDP w Polce została przerwana w roku 2011 r. "W 2011 r. przerwano debatę o KDP, pomimo dużego wysiłku, jak wydatki na prace studialne czy na prace koncepcyjne, które wyniosły kilkadziesiąt milionów złotych. My tę debatę wznawiamy, a przed ostatecznym podjęciem decyzji pragniemy wsłuchać się w głos środowisk i ekspertów" - powiedział Adamczyk.

Szef resortu infrastruktury przyznał, że problem KDP to problem zmiany jakościowej transportu pasażerskiego w Polsce.

"My od tego tematu nie możemy odchodzić, bo obecnie realizujemy przedsięwzięcia krótkoterminowe w wymiarze 4-6 letnim. Dzisiaj musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, jaki będzie polski kolejowy transport pasażerski za lat 15 czy za lat 20" - wyjaśnił minister.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Adamczyk: rentowność warunkiem powstania Kolei Dużych Prędkości

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!