PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Adrian Furgalski z ZDG TOR o konflikcie PKP Cargo i CTL Logistics

Autor: Rynek Kolejowy
11-07-2007 10:30
Adrian Furgalski z ZDG TOR o konflikcie PKP Cargo i CTL Logistics

- Kontrakt CTL, tak jak każda inna umowa związana z przekraczaniem granicy jest solą w oku państwowego przewoźnika - powiedział w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Adrian Furgalski, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

4 lipca firma CTL Logistics poinformowała prasę o zablokowaniu przez PKP Cargo pociągu z Ziliny na Słowacji od Czerniachowska w obwodzie Kaliningradzkim przewożącego na 36 wagonach kontenery z częściami samochodowymi koreańskiego producenta KIA. 9 lipca PKP Cargo poinformowało o zawarciu porozumienia w tej sprawie. Lecz zdaniem Adriana Furgalskiego to nie koniec konfliktu.
- Informacja przekazana przez PKP Cargo nie jest do końca prawdziwa. Porozumienie dotyczy bowiem tylko jednego, stojącego do piątku na granicy składu. PKP Cargo podjęło się wprawdzie realizacji przejazdu, ale CTL będzie musiało ponieść znaczne koszty za tę usługę. Wcale nie jest pewne, że następny trannsport ze Słowacji zostanie przez PKP Cargo przewieziony przez granice. Sytuacja ta może doprowadzić do zerwania przez KIA kontraktu z CTL. Niestety, wszystko wskazuje na to, że właśnie o to PKP Cargo chodziło - powiedział ekspert "Rynkowi Kolejoemu".

Według A. Furgalskiego kontrakt ten tak - jak każda inna umowa związana z przekraczaniem granicy - jest solą w oku państwowego przewoźnika. - Wcześniej starał się on blokować, na szczęście nieskutecznie, rozwój konkurencji prywatnej na torach wewnątrz kraju. Teraz PKP Cargo zabrał się za blokowanie ekspansji "prywaciarzy" poza granicę Polski. Trzeba przy tym zaznaczyć, że PKP Cargo uzasadnia swoje postępowanie posługując się bezprawną interpretacją przepisów w tym umowy zawartej jeszcze pomiędzy Polską a ZSRR - wyjaśnia "RK".

Zdaniem eksperta PKP Cargo stoi na stanowisku że umowa zawarta między Rządem PRL a rządem ZSRR o granicznej komunikacji kolejowej (SMGS) nie pozwala przewoźnikom prywatnym na dokonywanie przewozów przez granicę. Jak twierdzi A. Furgalski, jest to interpretacja błędna.

Z wypowiedzi A. Furgalskiego wynika, że departament prawny Ministerstwa Transportu przygotował ekspertyzę w tym zakresie, ale nie skłoniło to ministra do interwencji. Każdy polski przewoźnik posiadający ważną licencję wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego powinien mieć prawo do przekraczania granicy wschodniej. W tym konkretnym przypadku Ministerstwo dysponuje ekspertyzą prawną wykonaną przez własny departament prawny stojącą w wyraźnej sprzeczności ze stanowiskiem PKP Cargo.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 033 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

577 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP