PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

AEA przeciwna podwyżce opłat nawigacyjnych

Autor: PAP
14-10-2009 13:50

Europejskie linie lotnicze ostro protestują przeciwko podwyżce opłat nawigacyjnych w Polsce. "Ustalanie cen w dążeniu do zrekompensowania kosztów w obecnych kryzysowych warunkach jest nie do zaakceptowania" - twierdzi AEA.

Stowarzyszenie Europejskich Linii Lotniczych reprezentujące najważniejszych europejskich przewoźników sieciowych, ostro zareagowało na decyzję PANSA, polskiego dostawcy lotniczych usług nawigacyjnych, o podwyższeniu w przyszłym roku opłat o 32 proc. dla przelotów w obrębie polskiej przestrzeni powietrznej oraz o 62 proc. dla operacji do i z polskich lotnisk. Krok ten ma zrekompensować zmniejszenie ruchu spowodowane kryzysem gospodarczym.
Oto modelowy przykład działania monopolu - stwierdził sekretarz generalny AEA, Ulrich Schulte-Strathaus. Podczas gdy linie lotnicze walczą o przetrwanie w najtrudniejszych w swoich dziejach warunkach biznesowych, niektóre sektory branży uważają, że realia kryzysu ich nie dotyczą. Dokładamy wszelkich starań, aby obniżyć koszty w obliczu gwałtownego spadku dochodów, a nasi dostawcy dodatkowo pogarszają naszą sytuację, podwyższając ceny. Nie mamy możliwości zwrócić się do innego podmiotu, by prowadził nas przez polską przestrzeń powietrzną, a więc albo zapłacimy, ile żądają, albo nie będziemy latać.

Nie tylko PANSA przyjęła tego rodzaju politykę cenową, stwierdza Schulte-Strathaus. Również inni dostawcy usług nawigacyjnych i kilka dużych lotnisk usiłuje wycisnąć więcej wpływów od linii lotniczych będących ich klientami, aby zrekompensować sobie niższe obroty. W obecnych warunkach nie ma miejsca na ustalanie cen z myślą o wyrównaniu kosztów. W dobrych czasach taka polityka skłania do rozrzutności i nieefektywności, a w złych stanowi ogromne obciążenie dla użytkowników końcowych.

Polska przestrzeń powietrzna obejmuje obszar ponad 300 /tys./ km2 i zajmuje kluczową pozycję, ponieważ zahacza o nią zarówno ruch z kierunku północ–południe, jak i wschód–zachód. Czy linie lotnicze zdecydują się na latanie dłuższymi trasami, aby uniknąć tych podwyżek, zastanawia się Ulrich Schulte-Strathaus. Dla niektórych będzie to miało sens ekonomiczny, ale jakim kosztem dla środowiska? Takie postępowanie pokazuje, jak bardzo potrzebujemy Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej.

Jak stwierdził, w 2012 r., projekt Jednolitej Przestrzeni spowoduje zastąpienie monopolistycznego ustalania cen systemem opartym na celach w zakresie wydajności kosztów i osiągów. Wspomniał, że podwyższając ceny, PANSA zignorowała list wysłany przez wiceprzewodniczącego KE Antonia Tajaniego, wzywającego instytucje kontroli powietrznej do nie podnoszenia opłat. Dostawcy usług nawigacyjnych wiedzą o nadchodzących zmianach i ci bardziej świadomi już teraz obierają kurs na model bardziej handlowy i prokonsumencki. Niestety, inni, m.in. PANSA, wciąż trzymają się przestarzałych i zdyskredytowanych praktyk.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 566 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP