XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Afera z regionalnymi Kolejami Śląskimi to złe miłego początki?

Afera z regionalnymi Kolejami Śląskimi to złe miłego początki?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dobry transport publiczny jest warunkiem koniecznym rozwoju miast i regionów. Przykład Niemiec pokazuje, że nawet przy mnogości przewoźników kolejowych i związków taryfowych, system może świetnie działać.

Coraz więcej marszałków, którzy są właścicielami Przewozów Regionalnych (PR) tworzy konkurencyjne spółki dla tej, którą już mają - w ostatnich latach powstały m.in. Koleje Śląskie, czy też Koleje Wielkopolskie. Nie zawsze idzie łatwo - a właściwie czasami nie idzie w ogóle. Koleje Śląskie (KŚ) od kiedy przejęły regionalne połączenia mają ogromne kłopoty. Doszło do tego, że w środę wyjechało 45 składów, a odwołano 92, a gdyby tego było mało pomóc w zapobieżeniu totalnej kompromitacji musiały PR (na których, uzasadniając powołanie własnej "marszałkowskiej" spółki, psy wieszano na Śląsku od dawna). Efekt? Marszałek województwa przeprasza i jednocześnie przyznaje, że za kolejowy chaos polecą głowy, zapowiadając między wierszami, że czas prezesa KŚ właśnie się kończy... Ten zresztą zapobiegawczo już sam podał się do dymisji...

Pytanie, czy marszałek w ogóle może być większym specem od kolei od prezesa kolejowej spółki w cywilizowanym kraju? Otóż okazuje się, że... tak. Wystarczy spojrzeć na Niemcy...

Transport to rozwój

Na świecie postrzega się transport jako element rozwoju regionalnego. To nie sektor transportowy stawia cele i sam sobie je rozwiązuje tylko transportowi stawiają cele specjaliści od rozwoju regionalnego, czy też rozwoju miast.

- W Europie Zachodniej, Ameryce Północnej za politykę transportową odpowiadają urbaniści, specjaliści od rozwoju regionalnego, nie drogowcy czy kolejarze. Tym drugim zostaje realizacja postulatów - mówi dr Michał Beim, ekspert z Instytutu Sobieskiego. - Chodzi bowiem o zmianę podejścia do transportu - ma on służyć, służyć mieszkańcowi, bo dla mieszkańca rozwój miejski, regionalny jest prowadzony - dodaje.

Dlatego też, jak podkreśla ekspert, polityka transportowa wpisuje się w wiele polityk: energetyczną, klimatyczną, odnowy miast, ekologiczną, gospodarczą i przede wszystkim - w politykę społeczną. - O tym często się w Polsce zapomina, a transport ma przeciwdziałać wykluczeniom społecznym - tłumaczy Beim.

Czytaj więcej na Portalusamorzadowym.pl
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Afera z regionalnymi Kolejami Śląskimi to złe miłego początki?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!