Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

AgustaWestland odkrywa karty w sprawie Świdnika

Autor: Rzeczpospolita
25-09-2008 06:17
AgustaWestland odkrywa karty w sprawie Świdnika

Śmigłowiec Sokół to sztandarowy produkt Świdnika. Na zdjęciu morska wersja maszyny

W ciągu tygodnia Włosi złożą ofertę na PZL Świdnik ma być centrum rozwojowym koncernu - dowiedziała się "Rzeczpospolita".

PZL Świdnik to ostatnia z dużych prywatyzowanych państwowych spółek lotniczych. Zaliczane są do „narodowych sreber”: ma prawie 4 tys. pracowników, portfel pełen zamówień i przychody na poziomie 400 mln zł. To dlatego jej prywatyzacji towarzyszą szczególne emocje. – Zamierzamy za dobrą firmę uzyskać dobrą cenę – mówi Roma Sarzyńska, rzecznik Agencji Rozwoju Przemysłu, która chce sprzedać PZL jeszcze w tym roku.
Włoski koncern AgustaWestland od miesięcy jest jednym z faworytów przetargu. W przyszłym tygodniu ma złożyć oficjalną ofertę. Według informacji „Rz”, w dokumencie AW zobowiąże się do podwojenia zamówień kooperacyjnych fabryki do 2012 r., przekazania nowych technologii lotniczych i zainwestowania w rozwój. Do fabryki trafiłaby linia końcowego montażu średniego śmigłowca oraz produkcja płatowca innego helikoptera, wykorzystywanego m.in. w ratownictwie, który okazał się rynkowym hitem.

AW ma też propozycję dla polskich inżynierów i wynalazców. W Świdniku miałoby powstać potężne centrum badawczo-rozwojowe, pracujące dla wszystkich fabryk potentata.

Włosi doskonale znają możliwości PZL Świdnik, bo współpracują z nimi od 13 lat. Polscy konstruktorzy projektowali m.in. płatowiec jednego ze śmigłowców Agusty. W 2007 r. AW zamówiła w PZL elementy pięciu typów helikopterów za 130 mln dol.

– Obok największych zakładów koncernu we Włoszech, Wielkiej Brytanii i USA, fabryka w Świdniku ma być naszym czwartym równorzędnym filarem produkcji śmigłowców – mówi Matthew Harvey, dyrektor przedstawicielstwa AgustaWestland w Polsce. Zapewnia, że sztandarowe dziś produkty Świdnika: helikoptery Sokół i SW-4 zostaną unowocześnione i trafią na rynek, korzystając z marketingowego wsparcia AW. – W świecie jest zapotrzebowanie na tańsze i wytrzymałe helikoptery, takie jak uniwersalny sokół czy lekkie jednosilnikowe szkoleniowe śmigłowce, jak SW-4 – mówi Harvey.

AgustaWestland, która w 2007 r. zanotowała przychody przekraczające 2,9 mld euro, nie ukrywa, że przejęcie polskiego producenta to element ekspansji na Wschód. W tym roku Włosi podpisali z rosyjskim holdingiem Oboronprom wartą 450 mln euro wstępną umowę w sprawie budowy fabryki śmigłowców pod Moskwą. Komponenty do nich mogłyby powstawać w Świdniku. AW myśli też o rozwijaniu interesu w Chinach. Tam również mogłaby powstać montownia świdnickich sokołów.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

35 734 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

727 008 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 958 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP