AgustaWestland odkrywa karty w sprawie Świdnika

AgustaWestland odkrywa karty w sprawie Świdnika
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W ciągu tygodnia Włosi złożą ofertę na PZL Świdnik ma być centrum rozwojowym koncernu - dowiedziała się "Rzeczpospolita".

PZL Świdnik to ostatnia z dużych prywatyzowanych państwowych spółek lotniczych. Zaliczane są do „narodowych sreber”: ma prawie 4 tys. pracowników, portfel pełen zamówień i przychody na poziomie 400 mln zł. To dlatego jej prywatyzacji towarzyszą szczególne emocje. – Zamierzamy za dobrą firmę uzyskać dobrą cenę – mówi Roma Sarzyńska, rzecznik Agencji Rozwoju Przemysłu, która chce sprzedać PZL jeszcze w tym roku.

Włoski koncern AgustaWestland od miesięcy jest jednym z faworytów przetargu. W przyszłym tygodniu ma złożyć oficjalną ofertę. Według informacji „Rz”, w dokumencie AW zobowiąże się do podwojenia zamówień kooperacyjnych fabryki do 2012 r., przekazania nowych technologii lotniczych i zainwestowania w rozwój. Do fabryki trafiłaby linia końcowego montażu średniego śmigłowca oraz produkcja płatowca innego helikoptera, wykorzystywanego m.in. w ratownictwie, który okazał się rynkowym hitem.

AW ma też propozycję dla polskich inżynierów i wynalazców. W Świdniku miałoby powstać potężne centrum badawczo-rozwojowe, pracujące dla wszystkich fabryk potentata.

Włosi doskonale znają możliwości PZL Świdnik, bo współpracują z nimi od 13 lat. Polscy konstruktorzy projektowali m.in. płatowiec jednego ze śmigłowców Agusty. W 2007 r. AW zamówiła w PZL elementy pięciu typów helikopterów za 130 mln dol.

– Obok największych zakładów koncernu we Włoszech, Wielkiej Brytanii i USA, fabryka w Świdniku ma być naszym czwartym równorzędnym filarem produkcji śmigłowców – mówi Matthew Harvey, dyrektor przedstawicielstwa AgustaWestland w Polsce. Zapewnia, że sztandarowe dziś produkty Świdnika: helikoptery Sokół i SW-4 zostaną unowocześnione i trafią na rynek, korzystając z marketingowego wsparcia AW. – W świecie jest zapotrzebowanie na tańsze i wytrzymałe helikoptery, takie jak uniwersalny sokół czy lekkie jednosilnikowe szkoleniowe śmigłowce, jak SW-4 – mówi Harvey.

AgustaWestland, która w 2007 r. zanotowała przychody przekraczające 2,9 mld euro, nie ukrywa, że przejęcie polskiego producenta to element ekspansji na Wschód. W tym roku Włosi podpisali z rosyjskim holdingiem Oboronprom wartą 450 mln euro wstępną umowę w sprawie budowy fabryki śmigłowców pod Moskwą. Komponenty do nich mogłyby powstawać w Świdniku. AW myśli też o rozwijaniu interesu w Chinach. Tam również mogłaby powstać montownia świdnickich sokołów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!