XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Airbus myśli o rezygnacji z samolotu transportowego A400M

Airbus myśli o rezygnacji z samolotu transportowego A400M
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Airbus rozważa możliwość wycofania się z projektu budowy europejskiego wojskowego samolotu transportowego A400M zaledwie kilka tygodni po jego pierwszym locie - poinformował we wtorek rzecznik firmy Stefan Schaffrath.

Według niego zakończenie programu jest jednym ze scenariuszy rozważanych przez Airbusa. Firma przygotowała listę inżynierów pracujących nad A400M, którzy mogliby zostać przeniesieni do programów cywilnych, jeśli projekt samolotu wojskowego "nadal będzie przyczyniał się do strat" - cytuje Schaffratha agencja Associated Press.

Z kolei według źródła, na które powołuje się agencja Reutera kierownictwo Airbusa obawia się, że brak porozumienia w sprawie finansowania samolotu wojskowego może negatywnie wpłynąć na cywilne projekty firmy.

Rzecznik Airbusa wezwał też zaangażowane rządy, aby do końca tego miesiąca porozumiały się w sprawie dalszego finansowania wartego 20 miliardów dolarów programu.

Pierwszy lot A400M odbył się w ubiegłym miesiącu w Hiszpanii z dwuletnim opóźnieniem. Program budowy europejskiego samolotu transportowego zapoczątkowały sześć lat temu państwa NATO: Belgia, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Luksemburg, Hiszpania i Turcja. Ich zdaniem samolot taki potrzebny jest, by uczestniczyć w operacjach bojowych w strefach konfliktów, np. w Afganistanie, oraz w operacjach humanitarnych.

Koszty wyprodukowania 180 maszyn szacowano na 20 mld euro, ale według mediów niemieckich i francuskich mogą one zostać przekroczone nawet o 5 mld euro, co zmusiło Airbusa do negocjacji z nabywcami.

A400M to samolot wyposażony w cztery turbośmigła o mocy 11 tys. koni mechanicznych - najpotężniejsze, jakie kiedykolwiek powstały poza Rosją. Jego wyprodukowanie okazało się dużo bardziej skomplikowane, niż przewidywano, w związku z czym pierwsze maszyny zostaną dostarczone nabywcom nie wcześniej niż pod koniec 2012 roku, czyli z co najmniej trzyletnim opóźnieniem.

Nowa maszyna ma zastąpić wysłużony samolot C-130 Hercules amerykańskiej firmy Lockheed Martin oraz wycofany z użytku C-160 Transall konsorcjum francusko-niemieckiego. Airbus A400M ma niemal dwukrotnie większą od nich ładowność i zasięg 6400 km.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Airbus myśli o rezygnacji z samolotu transportowego A400M

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!