Amerykanie przesiadają się do pociągów. A koleje narzekają

Amerykanie przesiadają się do pociągów. A koleje narzekają
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Po latach dominacji samochodów i samolotów Amerykanie coraz chętniej wsiadają do pociągów. Ale narodowy przewoźnik, Amtrak, nie dość, że wciąż wymaga federalnych subwencji, to nie potrafi sobie poradzić z nagłym wzrostem popularności.

Rosnące ceny paliw w ostatnich kilku miesiącach spowodowały znaczny wzrost zainteresowania Amerykanów transportem kolejowym. Amtrak w lipcu tego roku przewiózł 2,75 mln pasażerów - o 14 proc. więcej niż przed rokiem. Tylko między San Francisco a Sacramento w pociągach było o 33 proc. więcej pasażerów. Podobny wzrost frekwencji zanotowały także lokalne firmy obsługujące połączenia podmiejskie w dużych metropoliach, takich jak Nowy Jork, Los Angeles czy San Francisco - pisze "Gazeta Wyborcza".

Kolej staje się w USA coraz poważniejszą alternatywą dla innych środków transportu, szczególnie na trasach nieprzekraczających 500-600 km i tam gdzie linie lotnicze zredukowały liczbę połączeń. Na swej najpopularniejszej trasie - Boston - Nowy Jork - Waszyngton, czyli na tzw. Korytarzu Północnowschodnim - Amtrak odnotował w lipcu 8-proc. wzrost przewozów, z którym nie potrafi sobie poradzić.

Amtrak nie jest bowiem w stanie podstawić dodatkowych wagonów pasażerskich, bo ich po prostu nie ma. Nie może także uruchomić dodatkowych połączeń w godzinach szczytu. Firma ma tylko 1500 wagonów i 400 lokomotyw i od połowy lat 90. nie zwiększyła taboru. Zdarza się, że w pociągach dalekobieżnych pasażerowie są zmuszeni są do jazdy na stojąco, co absolutnie nie mieści się w amerykańskich standardach podróżowania.

- Nie możemy zaspokoić potrzeb z obecnym taborem - przyznaje rzecznik spółki Marc Magliari. Plany Amtraku zakładają zwiększenie przewozów osobowych z obecnych 25 mln osób rocznie do 50 mln za 10 lat. Na razie jednak firma nie ma pieniędzy na nowe wagony, może tylko remontować stare, wycofane z eksploatacji.

Niemal wszystkie pasażerskie linie kolejowe w USA muszą korzystać z pomocy podatników. Amtrak nie utrzymałby na rynku, gdyby nie coroczne subsydia rządu federalnego przekraczające miliard dolarów, czyli mniej więcej 30 proc. budżetu spółki. Senator z Illinois Richard Durbin forsuje w Kongresie ustawę, która umożliwi dalszy rozwój pasażerskich przewozów kolejowych za pieniądze podatnika. Ma ona zwiększyć dotacje do Amtraku o kolejne 33 proc. i wprowadzić kolejne mechanizmy zachęcające poszczególne stany do rozwoju komunikacji kolejowej. Amtrak mógłby także wypuścić gwarantowane przez państwo obligacje na prawie 3 mld dolarów - czytamy w "Gazecie Wyborczej".

Jednak jak pisze dziennik to jednak kropla w morzu potrzeb. Amtrak szacuje, że na modernizację samego Korytarza Północnowschodniego potrzebnych jest 5 mld dolarów. W tej chwili najszybsze pociągi Acela przemierzają trasę Boston - Nowy Jork - Waszyngton dużo wolniej niż francuskie TGV czy niemiecki ICE, a uruchomienie jeszcze szybszych połączeń wymaga kolejnych subwencji.

Nawet po uwzględnieniu lipcowych zwyżek dalekobieżne pociągi w USA obsługują zaledwie 1 proc. wszystkich podróżujących w USA. Reszta przypada wciąż na transport drogowy i lotnictwo cywilne.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Amerykanie przesiadają się do pociągów. A koleje narzekają

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!