Andrzej Adamczyk: Nowy Jedwabny Szlak to nie tylko chiński kapitał

Andrzej Adamczyk: Nowy Jedwabny Szlak to nie tylko chiński kapitał
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk uważa, że w projekcie Nowego Jedwabnego Szlaku najważniejsze jest "utworzenie korytarzy komunikacyjnych" pomiędzy krajami azjatyckimi a Europą. W tym projekcie widzi też rolę Ukrainy.

Andrzej Adamczyk wziął udział w panelu "Nowy Jedwabny Szlak na mapie transkontynentalnych korytarzy transportowych" podczas XI Forum Europa-Ukraina w Jasionce k. Rzeszowa.

"Projekt w wielu państwach postrzegany jest jako inwestycja Chin w korytarze transportowe; wielki kapitał chiński, z którego można skorzystać. Ja mam tutaj odmienne zdanie" - powiedział Adamczyk.

"Uważam, że zaangażowanie strony chińskiej jest ważne, ale najważniejszym w tym wszystkim jest to, żeby zostały utworzone korytarze komunikacyjne biegnące przez państwa azjatyckie. Korytarze, które pozwolą się przemieszczać towarom. To jest sens w tym wszystkim; sens, żebyśmy tak postrzegali idee jednego pasa, jednego szlaku" - mówił minister.

Zaznaczył, że projektem jest zainteresowana Białoruś, której zależy na dobrych połączeniach komunikacyjnych z Europą. "Myślę, że podobne myślenie towarzyszy Ukrainie" - zaznaczył.

Czytaj także: Chińczycy najtańsi do budowy odcinka Zakopianki

Jego zdaniem, Polska wiąże wielkie nadzieje z możliwością przedłużenia autostrady A4 na Ukrainie.

Według Adamczyka, koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku jest realizowana już w Transkaspijskim Korytarzu Transportowym. Ten szlak kolejowy biegnie z Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzje, Morze Czarne, i dalej przez Ukrainę do Polski. "To się już materializuje" - zaznaczył.

Jego zdaniem, ważnym elementem Nowego Jedwabnego Szlaku jest też "przebudowa, rozbudowa pełnej infrastruktury granicznej" z Ukrainą. Podobnie powinno dziać się również na granicy z Białorusią.

Czytaj również: Sytuacja jak przed Euro 2012. Kumulacja inwestycji i spiętrzenie problemów

Promowany przez Chiny projekt Nowego Jedwabnego Szlaku polega na zbudowaniu sieci połączeń między szybko rozwijającą się zachodnią częścią tego kraju a Europą. Projekt koncentruje się przede wszystkim na stworzeniu infrastruktury transportowej oraz zaplecza logistycznego. Interesujący dla Polski i jej sąsiadów wariant południowy przebiega przez kraje Azji Centralnej i południowego Kaukazu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Andrzej Adamczyk: Nowy Jedwabny Szlak to nie tylko chiński kapitał

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!