Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Apel do wicepremiera w sprawie hamowania emisji transportu drogowego

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
25-05-2017 10:53
Apel do wicepremiera w sprawie hamowania emisji transportu drogowego
Fot. Fotolia

Osiągnięcie celów Porozumienia Paryskiego, przyjętego w trakcie 21 Konferencji Stron Konwencji Klimatycznej w grudniu 2015 roku, wymagać będzie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych ze wszystkich sektorów gospodarki, w tym także transportu. Pomimo podjętych działań, emisja transportu drogowego jednak nadal rośnie - nie tylko w Polsce, ale także w większości krajów UE.

„Dlatego pilne staje się wprowadzenie nowych instrumentów, które skutecznie przyczynią się do ograniczenia emisji z tego sektora. W naszym przekonaniu pomocne będą tu nowe normy emisyjne i paliwowe dla samochodów ciężarowych”.
Z takim przesłaniem do wicepremiera, ministra finansów Mateusza Morawieckiego zwrócił się dziś Instytut Spraw Obywatelskich i Polski Klub Ekologiczny Okręgu Mazowieckiego.

Ten list otwarty podpisało też siedem osób, reprezentujących inne organizacje ekologiczne, ale także Jakub Majewski, prezes zarządu ProKolej.

Różne wektory warunków non-ETS

Autorzy listu przypominają, że Komisja Europejska opracowała szczegółowe rozwiązania dotyczące sektorów nie objętych handlem uprawnieniami do emisji - tzw. non-ETS (projekt rozporządzenia w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego, ESR). Obecnie nad tymi propozycjami pracują: Parlament Europejski oraz państwa członkowskie, w związku z pracami Rady Europejskiej.

Wdrożenie tych regulacji może stanowić poważne wzywanie dla Polski. Każdemu z państw członkowskich został wyznaczony wskaźnik redukcji do roku 2030 emisji z sektorów non-ETS od 0 do 40 proc. (w stosunku do 2005 r., jako okresu bazowego). Dla Polski propozycja ta wynosi 7 proc.

W najtrudniejszej sytuacji znajduje się sektor transportu, gdyż o ponad 30 proc. więcej emituje związków, w porównaniu z rokiem bazowym. Łącznie zatem przekracza proponowany limit dla całego sektora non-ETS aż o 37 punktów procentowych.

Dla dobra sektora

W liście przypomina się, że Polska ma jedną z najnowocześniejszych flot samochodów ciężarowych w Europie. Jest to jednym z elementów decydujących o konkurencyjności polskich przewoźników w stosunku do firm z innych krajów członkowskich UE.

„Utrzymanie wysokiej konkurencyjności krajowych firm wymaga dalszych działań w zakresie różnicowania wysokości opłat drogowych w zależności od emisyjności środków transportu. Potrzebne jest też stałe motywowanie przewoźników do unowocześniania posiadanej floty samochodów ciężarowych. Może to zostać osiągnięte m.in. poprzez stopniowe wprowadzanie nowych norm emisyjnych i paliwowych na poziomie UE” – podkreślają autorzy listu.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 268 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP