19 sierpnia w siedzibie PKP PLK zostały podpisane dwie umowy na wykonanie dokumentacji przedprojektowej modernizacji dwóch odcinków linii kolejowej C-E 59.
Wykonawcą dokumentacji na odcinku Wrocław Główny – Międzylesie będzie konsorcjum firm Arcadis Profil Sp. z o.o. (lider) oraz Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o. Przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie szeregu analiz (w tym technicznych opcji modernizacji linii, kosztów i korzyści oraz środowiskowej), wybór opcji modernizacyjnej wraz z uszczegółowieniem analiz dla wybranej opcji, przygotowanie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz wniosków o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych na realizację przedsięwzięcia i o dofinansowanie opracowania dokumentacji projektowej ze środków Unii Europejskiej. Na wykonanie umowy przewidziano 410 dni, tak więc zakończenie realizacji kontraktu nastąpi 2 lutego 2009 r. Wartość netto zamówienia wynosi 948 000 euro, z czego 85 proc. (805 800 euro) będzie pochodzić z Funduszu Spójności.
Druga umowa obejmuje wykonanie dokumentacji przedprojektowej na odcinku Wrocław Główny – Szczecin. Dokumentacja zostanie przygotowana w zakresie rzeczowym (celem określenia stanu infrastruktury i sprecyzowania zakresu przyszłej modernizacji linii) oraz finansowym (celem przygotowania dokumentów niezbędnych do uzyskania dofinansowania przebudowy linii ze środków Unii Europejskiej. Zakończenie realizacji kontraktu nastąpi 31 marca 2010 r. (510 dni od dnia podpisania umowy). Wartość tego zamówienia wynosi 2 268 000 euro, z czego 85 proc (1 927 000 euro) będzie pochodzić z Funduszu Spójności.
Po podpisaniu umowy prezes firmy Arcadis Profil Marek Adamek zapewniał, że kierowane przez niego przedsiębiorstwo będzie „bardzo dobrym uzupełnieniem zespołu projektowego”. Z kolei podpisująca umowę w imieniu PKP PLK SA Teresa Zwiernik podkreślała sprawne postępowanie projektowe oraz przypomniała, że linia znajduje się w projekcie rezerwowym, ale życzy wykonawcom, by „tak dobrze przygotowali projekt, by wszedł on na listę projektów głównych”.
Linia C-E 59 zaliczona została do linii kolejowych państwowego znaczenia oraz weszła do planu modernizacji sieci transeuropejskich korytarzy transportowych TEN na terenie Polski i ma za zadanie usprawnienie połączenia krajów skandynawskich oraz portu w Szczecinie z Europą Środkową i Południową. Projekt modernizacyjny ma na celu między innymi przygotowanie infrastruktury linii do prędkości 120 km/h dla pociągów towarowych oraz 160 km/h dla pociągów pasażerskich, zwiększenie przepustowości linii oraz poprawę bezpieczeństwa. Prace modernizacyjne zaplanowane są od 2012 r.