Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Automatyka kolejowa wkroczyła w chmury

Autor: wnp.pl (AH)
19-02-2017 19:20
Automatyka kolejowa wkroczyła w chmury
Fot. Siemens

W 2017 roku wdrożono jeden z pierwszych na świecie systemów kontroli pociągów, wykorzystujący chmurę obliczeniową. System stosowany jest przez koleje szwajcarskie i działa m.in. na linii znajdującej się na wysokości ponad 3 tys. metrów n.p.m.

Infrastrukturę informatyczną i oprogramowanie dostarczyła firma Siemens. Scentralizowany system kontroli ruchu kolejowego “Iltis” pozwala na sterowanie i monitoring ruchu pociągów. To nowoczesne narzędzie, stosowane w kolejach szwajcarskich, zarówno przez przewoźnika państwowego (SBB), jak również wiele prywatnych spółek kolejowych.
Z początkiem 2017 roku „Iltis” ma także nowe zastosowanie. Możliwości systemu są obecnie wykorzystywane także przez Gornergrat Bahn (GGB) - kolej zębatą, wybudowaną w 1898, która wspina się aż 1500 metrów nad poziomem morza, łącząc Zermatt ze szczytem góry Gornergrat. Jest to część masywu Monte Rosa i miejsce drugiej najwyżej działającej kolei górskiej w Europie. Szczyt znajduje się na wysokości 3089 metrów i przy dobrych warunkach pogodowych oferuje wspaniały widok na panoramę gór.

Kontrola "na wysokościach"

To właśnie dzięki wykorzystaniu chmury obliczeniowej możliwe jest swobodne działanie systemu kontroli pociągów na takiej wysokości. Rozwiązanie to pozwala na pełną automatyzację procesów.

Oznacza to, że obsługa i niezbędne naprawy są przeprowadzane bezpośrednio przez firmę Siemens, bez potrzeby wysyłania ekipy technicznej na miejsce. System działa automatycznie, a obecny na miejscu dyspozytor w Zermatt nadzoruję jego obsługę, monitoring oraz kontrolę zwrotnic. Cała technologia oraz moce obliczeniowe są zainstalowane w bazie danych Siemensa w Wallisellen. To wszystko odbywa się przy zachowaniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa i swobody dostępu.

“Usługa Iltis” jest oparta na zasadzie trzech komputerów. Rezerwowa linia łączy serwery Siemensa ze stacjami roboczymi operatorów w Zermatt. Dyspozytorzy mogą również korzystać z zapasowego komputera podłączonego na miejscu. Takie rozwiązanie gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo, a cały system może być być zarządzany niezależnie w Zermatt.

Pozwolenie na testowy rozruch systemu zostało wydane przez Federalne Biuro Transportu w Szwajcarii. Pierwsze próby działania systemu odbyły się na przełomie sierpnia i grudnia 2016. Cały system został wdrożony ostatecznie na początku 2017 r.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 687 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP