Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Autostrada Wielkopolska: od koncesji do decyzji KE o zwrocie pieniędzy

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
25-08-2017 14:37
Autostrada Wielkopolska: od koncesji do decyzji KE o zwrocie pieniędzy
Fot. Shutterstock.com

Spółka Autostrada Wielkopolska (AW SA) musi zwrócić polskiemu państwu 895 mln zł w związku z nadmierną rekompensatą z tytułu zmiany ustawy o autostradach płatnych. Przyjrzyjmy się, jak wyglądała budowa trasy i kto dokładnie nią zarządza.

Formalnie umowy w sprawie budowy i eksploatacji koncesyjnej autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl - Konin (255 km) podpisywała z rządem polskim, którego reprezentował minister infrastruktury i rozwoju, spółka Autostrada Wielkopolska SA.
Ale jak informuje ona na swojej stronie, odpowiadają za to obecnie dwie spółki koncesyjne: Autostrada Wielkopolska SA - za odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Konina (149 km) oraz Autostrada Wielkopolska II SA - za odcinek A2 ze Świecka do Nowego Tomyśla (106 km). Wiązało się to z etapową realizacją umowy.

Spółka Autostrada Wielkopolska SA (AWSA) została powołana 7 grudnia 1992 roku, w celu wybudowania i eksploatacji pierwszej polskiej autostrady płatnej ze Świecka do Konina.

Międzynarodowy przetarg - w sprawie finansowania, budowy i eksploatacji autostrady A2 od Świecka do Strykowa ogłoszono 5 grudnia 1995 r. Był on dwuetapowy, w drugim etapie (w którym udział wzięły firmy z „krótkiej listy”) rozstrzygnięty został ostatecznie 10 marca 1997 r.

Umowa koncesyjna GDDKiA z AWSA została podpisana 12 grudnia 1997 r. Wtedy też rozpoczęły się „dalsze negocjacje z rządem z uwagi na konieczność ustalenia warunków finansowych inwestycji”, informuje AWSA. Efektem było podpisanie następnych czterech aneksów do umowy koncesyjnej. One stanowiły podstawę dla uzgodnień i organizacji finansowania.

W tym okresie też: wyłączono z umowy koncesyjne finansowania i budowę obwodnicy Poznania oraz odcinka A2 Konin - Stryków (obie sfinansowane m.in. ze środków budżetowych, pożyczki EBI i grantu Phare - pierwsza z nich).

29 października 1999 r. skorygowano umowę koncesyjną z AWSA, wydłużając okres koncesji dwa odcinki autostrady (Świecko - Nowy Tomyśl i Nowy Tomyśl - Konin) na 40 lat - 2037 r.
Natomiast zgodnie z podpisanym planem finansowym (30.10.2000 r.), jako integralnej części umowy koncesyjnej, ustalono całkowity koszt na 875 milionów euro (73 proc., tj. 637,5 mln euro, stanowiły bezpośrednie koszty budowy i projektowania). Była to stała cena ryczałtowa za całość tzw. „inwestycji pod klucz” tj. w pełni wyposażonej i przygotowanej do eksploatacji autostrady.

Jako koncesjonariusz - AWSA nie stał się właścicielem A2. Grunt pod autostradą przez cały czas pozostaje własnością Skarbu Państwa, od czego spółka co roku odprowadza opłatę dzierżawną w wysokości ponad 7 mln zł.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 314 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

735 047 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 958 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP