Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Autostrada Wielkopolska: zarzuty są bezzasadne

Autor: PAP
15-02-2008 15:50

W przyszłym tygodniu Autostrada Wielkopolska S.A. przekaże UOKIK odpowiedź w sprawie zarzutów dotyczących pobierania opłat za przejazd autostradą w czasie prowadzonych na niej remontów. Zdaniem AW S.A. zarzuty są bezzasadne.

Postępowanie wszczęte przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marka Niechciała ma wyjaśnić, czy AW S.A. mogła pobierać od kierowców pełną opłatę za przejazd trasą A2 w czasie remontu nawierzchni - poinformowała rzecznik prasowy UOKiK Małgorzata Cieloch.
Jak powiedziała rzecznik prasowy spółki Autostrada Wielkopolska Zofia Kwiatkowska, w przyszłym tygodniu spółka przekaże urzędowi swoje stanowisko.

- Przedstawimy nasze racje i nie obawiamy się nałożenia kar, bo żadna ze stron uczestniczących w projekcie (budowie i eksploatacji płatnej autostrady A2) nie zgodziłaby się na obniżenie stawek, które są na poziomie minimalnym zapisanym w umowie koncesyjnej - powiedziała Kwiatkowska.

Jak wyjaśniła, autostrada A2 jest realizowana jako projekt publiczno-prywatny, więc zgodę na zmianę stawek musiałaby wydać strona rządowa oraz banki, które udzieliły spółce kredytów.

W 2007 roku na autostradzie prowadzone były prace renowacyjne polegające na ułożeniu górnej, docelowej warstwy nawierzchni asfaltowej na odcinku Września-Konin.

W trakcie remontu wyłączone były niektóre jezdnie oraz pasy ruchu, co powodowało wydłużenie czasu podróży. W tym samym czasie do UOKiK wpłynęła skarga konsumenta dotycząca żądania od kierowców pełnej stawki opłat za przejazd w czasie remontu. Wszczęte w lutym 2008 roku postępowanie antymonopolowe rozstrzygnie czy przedsiębiorca nie nadużył swojej pozycji poprzez narzucanie kierowcom nieuczciwych cen za przejazd odcinkiem, który nie spełniał standardów autostrady.

-Modernizacja nawierzchni przeprowadzana w 2007 roku trwała zaledwie 3 miesiące, była przeprowadzana małymi odcinkami, żeby utrudnienia dla kierowców były jak najsłabsze. Robiliśmy symulację w jakim stopniu samochody traciły przy przejeżdżaniu przez remontowane odcinki - była to strata zaledwie ok. 1 km na godzinę jazdy - dodała Kwiatkowska.

Rzecznik zaznaczyła, że w trakcie prowadzonych robót, informacje o tym, że trwa modernizacja i pobór opłat odbywa się bez zmian, były umieszczone m.in. na tablicach i banerach przed wjazdem na autostradę, żeby kierowcy mogli podjąć decyzję o korzystaniu z autostrady, bądź kontynuowaniu jazdy drogą alternatywną.

Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów postępowanie powinno być zakończone nie później niż w terminie pięciu miesięcy od dnia jego wszczęcia. W przypadku potwierdzenia się zarzutów, prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

Nie jest to jedyne postępowanie w sprawie narzucania konsumentom opłat za przejazd remontowanym odcinkiem autostrady. UOKiK bada również czy koncesjonariusz trasy A4 - spółka Stalexport Autostrada Małopolska - nie naruszył w ten sposób prawa.

Według Kwiatkowskiej oba postępowania są nieporównywalne, bo remont na A4 trwał o wiele dłużej niż na A2 i był bardziej uciążliwy dla użytkowników drogi.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


37 295 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP