PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Autostrady bez dróg dojazdowych

Autor: Parkiet
18-10-2007 12:22
Autostrady bez dróg dojazdowych

Wydajemy miliardy na budowę autostrad, ale brakuje środków na remonty dróg lokalnych.

Czy w 2012 roku będziemy jeździć nowoczesnymi autostradami, ale utkniemy na dziurawych drogach lokalnych? Wszystko wskazuje na to, że tak właśnie będzie - napisał "Parkiet". Rząd, przygotowując narodowy program budowy dróg, zapomniał o finansowaniu gminnej i powiatowej sieci drogowej.
Realizacja programu w latach 2007-2012 będzie kosztowała 121 mld zł. Głównie są to środki na budowę 1,6 tys. km autostrad i 58 obwodnic, stworzenie sieci ponad 2,2 tys. km dróg ekspresowych oraz wzmocnienie nośności dróg krajowych.

Na drogi zarządzane przez ubogie samorządy gmin i powiatów przewidziano środki w regionalnych programach operacyjnych. Problem polega na tym, że sieć tych dróg obejmuje ponad 377 tys. km, a pieniądze z UE to kropla w morzu potrzeb.

- Samorządy mają za mało środków na utrzymanie i rewitalizację dróg - uważa Grzegorz Stech, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich z Krakowa. Jego zdaniem, nawet pieniądze z regionalnych programów operacyjnych w 40 proc. są przeznaczone na projekty zgodne ze strategią lizbońską. Nie zalicza się do nich infrastruktury drogowej.

- GDDKiA nie przewiduje budowy połączeń między głównymi węzłami komunikacyjnymi a istniejącą siecią dróg. Nie zarezerwowano również pieniędzy na odszkodowania za drogi zniszczone przy dowozie ciężkiego sprzętu i materiałów potrzebnych przy budowie autostrad - mówi Stech. Problem jest poważny, bo podczas niedawnej przebudowy krótkiego odcinka Zakopianki zniszczono około 150 km dróg lokalnych.

- Budując drogi ekspresowe i autostrady, realizujemy węzły, które stanowią powiązania z istniejącą siecią dróg. Resztą powinny się zająć samorządy - mówi Zbigniew Kotlarek, dyrektor GDDKiA. Jego zdaniem, na szczeblu lokalnym brakuje zarówno organizacji, jak i pieniędzy.

Stąd też oczekiwania, że w ramach finansowania głównych korytarzy transportowych zostaną przewidziane środki na realizację dróg dojazdowych. - Powstaje pytanie, w jakiej skali i w jakim zakresie zarządcy dróg krajowych są odpowiedzialni za ten proces? Niestety, każdy musi robić swoje. Nie możemy się podjąć budowy sieci dróg lokalnych, bo nie mamy takich uprawnień ani możliwości - dodaje Kotlarek.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 490 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

721 995 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP