W ramach kompensat Włosi z WZL-4 chcą wciągnąć Amerykanów w remonty silników. Projekt jest wart 20 mln EUR.
Jak mówi Krzysztof Krystowski z AVIO Polska, firma podpisała z WZL-4 list intencyjny o współpracy. Przedstawiła w Ministerstwie Gospodarki projekt remontu silników używanych w samolotach CASA. Chce przedstawić ten projekt także Boeingowi albo IAMCO i zrealizować go w ramach zadań kompensacyjnych związanych z programem AWACS.
Dzięki temu stołeczne zakłady otrzymałyby technologię związaną z remontem silników zachodniego typu. To ważne, bo polskie zakłady zazwyczaj nie mają takich uprawnień.
Krzysztof Krystowski szacuje, że kompensacyjna wartość projektu wynosi blisko 20 mln EUR (76 mln zł). Sporo, bo w sumie kompensaty w AWACS mają sięgnąć 85 mln USD (240 mln zł).
Czy resort gospodarki oraz dostawcy zgodzą się na propozycję AVIO i WZL-4?
Jak zapewnia Tadeusz Pyrcak, szef Departamentu Spraw Obronnych w Ministerstwie Gospodarki, jeśli strony przedstawią szczegóły propozycji, MG chętnie się nią zajmie. Ministerstwu zależy, by w ramach kompensat polskie firmy otrzymywały nowoczesne technologie.
Jak poinformowano w agencji odpowiadającej za kontrakty z prasą, program AWACS jest programem NATO, dlatego też Boeing nie udziela komentarza na ten temat.