Awaria systemu wyświetlającego dla pasażerów informacje o lotach na Lotnisku Chopina została usunięta - poinformował w czwartek p.o. dyrektora biura marketingu i PR Lotniska Chopina Hubert Wojciechowski. Podobne problemy odnotowano na innych światowych lotniskach.
- Na Lotnisku Chopina doszło do awarii systemu wyświetlającego informacje o lotach dla pasażerów.
- Wszystkie systemy, w szczególności systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo operacji lotniczych, przez cały okres funkcjonowały poprawnie.
- W czwartek doszło w wielu miejscach na świecie do awarii międzynarodowego systemu obsługi pasażerów lotów Amadeus.
Warszawskie Lotnisko Chopina to największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce.
- Na Lotnisku Chopina doszło do awarii systemu wyświetlającego informacje o lotach dla pasażerów, która została usunięta. Wszystkie systemy, w szczególności systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo operacji lotniczych, przez cały okres funkcjonowały poprawnie. Samoloty były odprawiane na bieżąco - przekazał Wojciechowski.
Rzecznik ministra koordynatora służb specjalnych Stanisław Żaryn poinformował PAP, że "CERT ABW otrzymał zgłoszenie z Lotniska Chopina i jest ono analizowane".
W czwartek doszło w wielu miejscach na świecie do awarii międzynarodowego systemu obsługi pasażerów lotów Amadeus. System odpowiada m.in. za rezerwacje, odprawianie pasażerów zarówno w portach lotniczych, jak i przez internet. O przerwach w odprawie i panującym w czwartek na lotniskach chaosie szeroko informowali na Twitterze czekający w kolejkach pasażerowie m.in. na londyńskich lotniskach Gatwick i Heathrow, w paryskim porcie Roissy-Charles de Gaulle, na waszyngtońskim lotnisku im. Reagana i singapurskim lotnisku Changi, a także na lotniskach w RPA i Australii.
W Waszyngtonie poinformowano, że o zakłóceniach w działaniu Amadeusa informowały amerykańskie linie Southwest Airlines; doszło do niewielkich opóźnień lotów.
Także linie lotnicze podały, że problemy z funkcjonowaniem oprogramowania służącego do odprawy pasażerów i bagażu zakłóciły w czwartek rano odprawę na wielu lotniskach świata. Doszło do opóźnień.
Dostarczająca system firma Amadeus podała, że problemy już nie występują. - Amadeus może potwierdzić, że nasze systemy zostały już naprawione i funkcjonują normalnie - przekazał cytowany przez Reutera rzecznik hiszpańskiej firmy, która ponad 100 przewoźnikom na świecie dostarcza oprogramowania do kompleksowej obsługi pasażerów. Firma Amadeus nie podała, co było przyczyną problemów z działaniem jej systemu.
Władze portów lotniczych poinformowały, że zakłócenia były krótkotrwałe i już nie występują.
Lotnisko we Frankfurcie zakomunikowało, że przez ok. 30 minut problemy z odprawą bagażu miały niemieckie linie Lufthansa i jej linie partnerskie.
O przejściowych problemach informowało też londyńskie lotnisko Gatwick, ale normalna działalność została przywrócona. O kłopotach z odprawą pasażerów przewoźników korzystających z Amadeusa informowały też porty lotnicze w Paryżu.
"Porty Lotnicze" biją swoje własne rekordy. Przedsiębiorstwo uzyskało 184,9 mln zł zysku netto za siedem miesięcy tego roku. Tym samym rok 2017 okazał się "najlepszy w porównaniu z poprzednimi pięcioma latami".
Na rekordowo dobre tegoroczne wyniki wpłynął przede wszystkim wzrost ruchu lotniczego będący m.in. pochodną skutecznej akwizycji handlowej PPL. Liczba pasażerów obsłużonych na Lotnisku Chopina wyniosła ponad 8,7 mln, z czego rekordowy odsetek, bo aż 23,7 proc. stanowili pasażerowie tranzytowi. Tak wyróżniający wolumen ruchu tranzytowego świadczy o skutecznym rozwoju funkcji węzłowych Lotniska Chopina. Zobacz: Rekordowe wyniki Lotniska Chopina