PLL LOT wypracował w 2014 r. zysk ze swojej działalności podstawowej, czyli przewozu pasażerów - poinformował w środę posłów wiceminister skarbu Rafał Baniak. Dodał, że dokładne wyniki będą znane po audycie, który właśnie jest przeprowadzany w spółce.
W planie restrukturyzacji spółki złożonym do Komisji Europejskiej zapisano, że przewoźnik wypracuje ok. 70 mln zł zysku w 2014 r. z działalności podstawowej.
W ocenie wiceministra podjęte przez spółkę działania naprawcze pozwoliły jej ograniczyć drugą transzę pomocy publicznej. LOT w grudniu ub.r. wystąpił o 127 mln zł w ramach drugiej transzy, czyli o ok. 250 mln zł mniej niż zakładał plan restrukturyzacji.
"Możemy już z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że spółka udowadnia, iż zarabia na swojej działalności podstawowej" - podkreślił wiceminister.
Zaznaczył, że 2015 rok jest dla spółki kolejnym rokiem wyzwań. Jak powiedział, spółka planuje osiągnąć wynik z działalności podstawowej przynajmniej odpowiadający założeniom planu, który złożono do KE.
"Od zarządu będziemy oczekiwać dalszej poprawy efektywności i umocnienia trendu w zakresie dodatnich wyników finansowych, ale i też zabezpieczenia płynności finansowej. Oczekujemy też w najbliższym okresie przedstawienia strategii rozwoju na kolejne lata" - powiedział wiceminister.
Przypomniał, że konsekwencją otrzymanej przez spółkę pomocy publicznej jest konieczność wdrożenia przez nią środków kompensacyjnych. "Mówiąc wprost oznacza to ograniczenie działalności operacyjnej w okresie restrukturyzacji. Ograniczenia operacyjne uniemożliwiają pełne dzisiaj wykorzystanie efektów naprawczych. Spółka koncentrowała się bowiem głównie na optymalizacji kosztowej, nie mogąc w pełni realizować możliwości po stronie zwiększenia przychodów. Po zakończeniu okresu restrukturyzacji, czyli od początku 2016 r., możliwe będzie swobodne kształtowanie planów rozwojowych i generowanie dodatkowych przychodów" - powiedział Baniak.
Wiceminister poinformował, że równolegle z procesem naprawczym, LOT i Skarb Państwa zmierzają do pozyskania inwestora strategicznego dla polskiego przewoźnika oraz ewentualnych spółek powiązanych z LOT-em. "Mówię o takim inwestorze, który byłby gotów uczestniczyć w procesie szeroko rozumianej (...) restrukturyzacji spółki, ale też o takim inwestorze, który zapewniałby rozwój podmiotu. Dotychczasowe rozmowy nie uzyskały statusu, który umożliwiałby ujawnienie szczegółów" - powiedział Baniak.
Dodał, że Skarb Państwa, jako właściciel PLL LOT, stawia istotne warunki brzegowe potencjalnym inwestorom, z których najważniejsze to operowanie pod marką PLL LOT, utrzymanie siedziby spółki i rozwój bazy samolotów w Warszawie, ale też płacenie danin i należności publicznych w Polsce.
"Nie czekając na zakończenie okresu restrukturyzacji, spółka prowadzi prace nad nowa strategią, czyli nowym pomysłem na swoje działanie" - powiedział wiceminister.
Prezes PLL LOT Sebastian Mikosz przekazał, że w spółce trwają prace nad nowymi połączeniami, jakie linia chce uruchomić w 2016 r. "W okolicach czerwca będziemy anonsować zarówno połączenia europejskie jak i dalekosiężne" - powiedział.
Dodał, że trwają także analizy dotyczące kształtu floty LOT-u. "Pierwsze rekomendacje (co do) nowej floty mogą paść w okolicach maja. Rozmawiamy o wzroście floty między 40 a 60 maszyn. Celem strategicznym naszej spółki jest podwojenie naszej wielkości w pięć lat. Czyli mówimy od ośmiu do 10 maszyn szerokokadłubowych i ok. 40 do 60 maszyn wąskokadłubowych. To jest w biznesplanie i będziemy prezentować to na najbliższych posiedzeniach rady nadzorczej" - powiedział Mikosz.
PLL LOT w grudniu 2012 r. otrzymał pierwszą transzę pomocy - 400 mln zł (ok. 100 mln euro), a tymczasową zgodę na pożyczkę KE wydała dopiero w maju 2013 r. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji, zawierający wytyczne dotyczące przyszłości PLL LOT, m.in. modernizacji floty i efektywnego wykorzystania samolotów.
PLL LOT od 2013 r. poprawia wyniki finansowe. W ubiegłym roku z działalności podstawowej odnotował stratę na poziomie 4 mln zł. Był to wynik o 138 mln zł lepszy niż zakładano w planie restrukturyzacji.
Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 99,82 proc. akcji spółki i TFS Silesia - 0,14 proc.; pozostałe 0,03 proc. należy do pracowników.