Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

BCT Gdynia odczuwa zmiany na rynku i opóźnienia inwestycji w porcie

Autor: WNP.PL (PS)
13-01-2016 09:20
BCT Gdynia odczuwa zmiany na rynku i opóźnienia inwestycji w porcie
Fot. mat. pras.

Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni zakończył rok 2015 z "przeciętną" w swojej historii wielkością przeładunku - 354,99 tys. TEU.

Łączenie zmalały one jednak aż o 25 proc. rok do roku. Np. tylko w trzech kwartałach 2014 roku przeładowano w BCT ponad 357 tys. TEU.

Na wynik największy wpływ miały przetasowania na trójmiejskim rynku przeładunków kontenerów, informuje zarząd. Główną przyczyną spadku obrotów była bowiem zmiana tras żeglugowych największych dotychczasowych klientów BCT. Ponadto przyczyniło się do tego gwałtowne załamanie tranzytu do Rosji, a w drugim półroczu dodatkowo dołożyło się spowolnienie w Chinach.

Część kontenerów kilku armatorów zostało skierowanych do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk, co było efektem zmian w ich działalności po utworzeniu aliansów żeglugowych - 2M (Maersk Line + MSC) oraz G6 (sześć spółek).

Operują one dużymi, oceanicznymi statkami i "poszukują odpowiednich dla nich warunków nawigacyjnych" stwierdza zarząd BCT. Tymczasem nie spełnia ich port w Gdyni, a zapowiadane od dawna inwestycje w ich poprawę są opóźnione.

Chodzi o to, że DCT może przyjmować - jako jeden z nielicznych na Bałtyku portów głębokowodnych - największe kontenerowce o zanurzeniu ok. 16 metrów, zabierające 18-19 tys. TEU, natomiast BCT jest w stanie przyjąć statki o połowę mniejsze, w tzw. ruchu dowozowym (z portów hubów).

- Powolnie prowadzone i spóźnione projekty dostosowujące port do obsługi bardzo dużych statków, tzn. powiększenie obrotnicy numer 2 oraz pogłębienie kanałów do 16 metrów uniemożliwia nam obsługę megakontenerowców w bezpośrednich serwisach z Azji, mimo że BCT mocno zainwestował w ostatnich 3 latach i jest do tego gotowy - podkreśla prezes BCT Krzysztof Szymborski.

Dlatego, według niego, znaczna liczba kontenerów odpłynęła do Gdańska. Przyczyniło się do tego gwałtowne załamanie tranzytu do Rosji, a do przeciętnego wyniku w drugim półroczu dodatkowo dołożyło się spowolnienie w Chinach.

Sam BCT Gdynia w 2015 roku zakończył większość inwestycji prowadzonych od trzech lat, które mają na celu przygotowanie terminalu do bezpośredniej obsługi statków oceanicznych.

Powiększył i unowocześnił park maszynowy, m.in. o cztery nowe suwnice nabrzeżowe STS, dwie suwnice kolejowe, dwa reachstackery, dwa wozy podsiębierne, dwie suwnice placowe RTG oraz drobny sprzęt przeładunkowy.

Terminal zmodernizował ponadto place składowe, unowocześnił infrastrukturę IT oraz wprowadził automatyzację procesów bramowych i lokalizację kontenerów.

Według zarządu, BCT stało się także liderem w przeładunkach "project cargo". W ciągu całego roku 2015 przez terminal przeładowano ok. 300 tys. ton ładunków ponadgabarytowych,  w tym elementy wież wiatrowych, konstrukcje stalowe i maszynowe.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


55 415 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 300 933 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 762 279 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP