PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Będą drogi nad morze

Autor: Gazeta Wyborcza
02-07-2007 21:01

Według raportu Najwyższej Izby Kontroli porty Gdańska i Gdyni na braku autostrady A1 tracą ok. 250 mln dol. rocznie.

Spedytorom np. z południa Polski, Słowacji czy Czech opłaca się nadłożyć drogi, skorzystać z niemieckich autostrad i wysłać towary z portów w Hamburgu, Bremerhaven czy Rotterdamu, niż tracić czas na wąskiej i niebezpiecznej drodze krajowej nr 1, która jest dziś jedynym łącznikiem południa Polski z Trójmiastem - pisze "Gazeta Wyborcza".
W 2005 r. ruszyła budowa wyczekiwanej od lat autostrady A1. Na razie powstaje jej 90-kilometrowy odcinek z Gdańska do Grudziądza, ale rząd obiecuje, że cała droga - od morza po granicę z Czechami - będzie gotowa do 2010 r. Eksperci powątpiewają w tak szybką budowę niemal 600-kilometrowej autostrady, ale minister transportu Jerzy Polaczek zapewnia, że opracowano realny harmonogram, na razie nie ma żadnych opóźnień.

A1 to nie wszystko, czego potrzebują porty Trójmiasta. Ciężarówki muszą bowiem jakoś dotrzeć z autostrady do portowych terminali. Dziś takich połączeń nie ma: tiry jadące do portu w Gdańsku przejeżdżają tuż obok zabytkowego centrum miasta, a te jadące do portu w Gdyni - przez gęsto zabudowane osiedla.

Dzięki środkom z Sektorowego Programu Operacyjnego "Transport" w 2006 r. rozpoczęła się budowa drogi, która zapewni komfortowy dojazd do gdyńskiego portu. Ten trzyipółkilometrowy odcinek połączy istniejącą obwodnicę Trójmiasta (która przechodzić będzie w autostradę A1) z budowaną etapami już od czasów Edwarda Gierka dwujezdniową Estakadą Kwiatkowskiego, która stanowi dojazd do portu, stoczni i bazy Marynarki Wojennej.

Jak mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa, budowa drogi kosztuje 240 mln zł. 180 mln zł pochodzi z funduszy unijnych, resztę pieniędzy wykłada Gdynia.

Budowa jest tak droga (prawie 70 mln zł za kilometr!), bo z uwagi na wzgórza morenowe znaczny fragment tej drogi musi przebiegać po wysokim wiadukcie. Jeśli drogowcy zdążą na czas, pierwsze auta pojadą nową trasą wiosną 2008 r.

W Gdańsku odpowiednikiem gdyńskiej Estakady Kwiatkowskiego będzie Trasa Sucharskiego, która także połączy port z autostradą A1. Projekt tej drogi zakłada budowę pierwszego w Polsce podwodnego tunelu samochodowego pod kanałem portowym (długość - 800 m). Most w tym miejscu był wykluczony, bo - nawet jeśli byłby zwodzony - ograniczałby duży ruch statków do portu i stoczni.

Z powodu drogiej budowy tunelu cała Trasa Sucharskiego razem z ośmiokilometrowym odcinkiem jezdni i kilkoma bezkolizyjnymi węzłami ma kosztować ok. 1,2 mld zł. Wiadomo już, że dwie trzecie tej sumy pokryją na spółkę Unia Europejska i miasto Gdańsk. Gwarancją na to jest wpisanie projektu do listy indykatywnej rządowego Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko".
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 233 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

588 057 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.