Będą kłopoty z tanim lataniem

Będą kłopoty z tanim lataniem
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W nowelizacji Prawa lotniczego są zapisy, które mogą zahamować rozwój tanich lotów w Polsce.

W projekcie nowelizacji Prawa lotniczego, zatwierdzonym przez Ministerstwo Infrastruktury, znajdują się zapisy, które mogą utrudnić finansowanie rozbudowy lotnisk - pisze "Parkiet".

To może skutkować podwyższeniem opłat, a więc i cen biletów - twierdzą eksperci. W przyszłym tygodniu projekt ma trafić po raz trzeci na obrady Rady Ministrów. Już dwukrotnie (11 grudnia i 4 marca) zastrzeżenia do dokumentu zgłaszał Komitet Integracji Europejskiej.

Projekt zawiera przepisy, które mówią o tym, że lotniska użytku publicznego mogą być zakładane wyłącznie na gruntach Skarbu Państwa lub samorządu.

Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy taki zapis tym, że lotnisko użytku publicznego nie tylko przyczynia się do poprawy komunikacji z zagranicą, lecz jest także ważne z punktu widzenia obronności państwa.

Eksperci związani z biznesem lotniczym zwracają jednak uwagę, że inwestor może mieć problem z uzyskaniem kredytu na rozbudowę infrastruktury lotniskowej, jeśli nie będzie posiadał ziemi pod lotniskiem. - Ciężko będzie przekonać bank czy fundusz, że mają pożyczyć np. 100 mln euro na zbudowanie pasa, hangarów i pozostałej infrastruktury, jeśli ziemia pod lotniskiem nie będzie prywatna - przekonuje ekspert firmy konsultingowej, który pracuje dla firmy belgijskiej. Dodaje, że jego zleceniodawca chciał wejść na polski rynek, ale nie zrobi tego, jeśli nowela wejdzie w życie.

Gdyby jednak inwestor koniecznie chciał zbudować lotnisko i potrzebowałby kredytu, musiałby starać się o niego w oparciu o przewidywane zyski z opłat lotniskowych. - Kredyt taki jest zdecydowanie droższy od hipotecznego, choć otrzymanie go byłoby możliwe po przedstawieniu realistycznego biznesplanu - mówi Grzegorz Konieczny z ING Banku Śląskiego.

Specjaliści twierdzą, że aby uzyskać zwrot z inwestycji finansowanej w ten sposób, opłaty lotniskowe musiałyby być wysokie. - To oznacza drogie bilety i koniec rozwoju tanich lotów w Polsce - mówią eksperci.

W ubiegłym tygodniu "Parkiet" zwrócił uwagę na to, że zakaz powstawania lotnisk na prywatnych gruntach nie dotknie lotniska w Kamieniu Śląskim pod Opolem, bo jego właściciel Józef Pilch dostał takie zezwolenie od Urzędu Lotnictwa Cywilnego już w grudniu 2007 r. Napisaliśmy też, że w rozmowy między Pilchem a samorządem opolskim o utworzeniu spółki zarządzającej lotniskiem był zaangażowany wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz.

Jak twierdzi MI, po 16 listopada 2007 r., czyli odkąd Jarmuziewicz pracuje w resorcie, w projekcie nie zaszły zmiany dotyczące kontrowersyjnych zapisów. Projekt stworzył zespół powołany w styczniu 2006 r. przez Jerzego Polaczka.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Będą kłopoty z tanim lataniem

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!