PKP PLK zamierza podwyższyć przewoźnikom opłaty za korzystanie z torów. Wyższe opłaty za dostęp do torów przewoźnicy przerzucą na klientów. Od stycznia podwyżki dotkną nadawców towarów i pasażerów pociągów osobowych.
- Średni wzrost opłat dla przewoźników pasażerskich wyniesie 5 proc., dla towarowych - 4,3 proc. - informuje Monika Szklarek z PKP PLK. Nowa taryfa zacznie obowiązywać 14 grudnia 2008 r.
Konieczność podwyżek PKP PLK uzasadnia wzrastającymi kosztami utrzymania infrastruktury kolejowej. Według Szklarek, żeby utrzymać stawki na ubiegłorocznym poziomie, zarządca infrastruktury musiałby otrzymać z budżetu pastwa dotacje sięgające 800 mln zł. Tymczasem w projekcie w budżetu na 2009 r. wstępnie zarezerwowano na ten cel tylko 680 mln zł.
- Nie ma wątpliwości, że wzrost opłat za dostęp do infrastruktury przełoży sie na wyższe ceny. W efekcie zaś znów ulegnie pogorszeniu konkurencyjność kolei wobec przewoźników drogowych - mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Tym bardziej że podwyżki opłat za infrastrukturę zbiegną się w czasie z notowaną obecnie dekoniunkturą na kolejowym rynku oraz gruntowną restrukturyzacją PKP Cargo, największego gracza na kolejowym rynku w Polsce.
- Nie ma wątpliwości, że wcześniej czy później wzrost stawek przełoży się na koszty ponoszone przez ostatecznego klienta - twierdzi Krzysztof Sędzikowski, dyrektor zarządzający prywatnej firmy przewozowej CTL.
Według niego zabiegi PKP PLK o wyższe dotacje ze Skarbu Państwa są słuszne, bo stan torów jest katastrofalny. Z drugiej jednak strony nie rozumie, jak można żądać wyższych dopłat przy braku zauważalnych działań restrukturyzacyjnych. Poza tym w ślad za podwyżką opłat nie podąża wzrost jakości obsługi - czytamy na www.rynek-kolejowy.pl.
Na razie kwestii podwyżek opłat nie chcą komentować przewoźnicy pasażerscy. Z pewnością jednak ich klienci muszą spodziewać się wzrostu cen biletów. Będzie to już kolejna podwyżka w tym roku.