XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Będą nowe tory między Krakowem a Katowicami

Będą nowe tory między Krakowem a Katowicami
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że już w tym roku ruszy remont jednego z najbardziej zaniedbanych i zarazem najtłoczniejszych połączeń kolejowych w Polsce na trasie Kraków - Katowice.

- Ze względów bezpieczeństwa prędkość pociągu na niektórych odcinkach na trasie z Krakowa do Katowic musi być zredukowana - mówi na łamach "Gazety Krakowskiej" Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy Polskich Linii Kolejowych. W okolicach Jaworzna oraz na odcinku Mysłowice - Katowice pociągi jadą zaledwie 40 km/h, gdyż torowisko zostało zdeformowane przez szkody górnicze. Za trzy lata ma być zupełnie inaczej - czytamy w dzienniku.

Remont torowiska rozpocznie się najpóźniej jesienią tego roku. Po jego ukończeniu pociągi z Krakowa do Katowic będą jeździły z prędkością 100 km/h. W efekcie czas podróży skróci się do około godziny. Modernizacja trasy ma być finansowana ze środków Funduszu Kolejowego, na który składają się m.in. podatki płacone przez kierowców aut. Jednak jeżeli udałoby się uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej, PLK znacznie poszerzyłyby zakres remontu - wyjaśnia "GK".

- Prowadzimy rozmowy z Ministerstwem Transportu w sprawie włączenia tej trasy do listy podstawowej unijnego programu "infrastruktura i środowisko" - mówi rzecznik PLK. - Jeżeli okażą się one owocne, będzie to oznaczać, że przed rokiem 2012 ukończona zostanie modernizacja pozwalająca pociągom osiągać prędkość do 160 km/godz. - podkreśla.

Jeżeli udałoby się włączyć odcinek Kraków-Katowice do unijnego programu, to inwestycja mogłaby rozpocząć się już w 2008 r. Prace mogą potrwać nawet 2 lata. Wykonawca zdecyduje, w jaki sposób będzie przebiegał remont: może modernizować trasę etapami lub zamknąć cały odcinek. W Polsce nie stosuje się drugiej metody, choć pozwala ona na przyspieszenie prac budowlanych. Transport kolejowy jest wtedy zastępowany przez komunikację samochodową - informuje "Gazeta Krakowska".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Będą nowe tory między Krakowem a Katowicami

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!