Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Będzie droższy transport morski drobnicy w kontenerach?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
13-03-2017 12:26
Będzie droższy transport morski drobnicy w kontenerach?
Fot. Fotolia

Rozpoczęcie od kwietnia działalności sojuszy armatorów kontenerowych w nowej konfiguracji spowoduje, że ich statki nie będą zawijały do wielu terminali morskich w stałych połączeniach.

Do takich wniosków dochodzi duńska firma analiz morskich SeaIntel, która porównała opublikowane już propozycje pętli (loops) dwu aliansów: Ocean Alliance i the Alliance oraz wstępne dane 2M.
W porównaniu z obecnie istniejącymi połączeniami tych 11 armatorów zostanie usuniętych m.in. 78 terminali morskich na liniach Azja – Europa Północna i Północno-Wschodnia Azja - Morze Śródziemne, w tym 22 portów w pasie handlu Azja Południowo-Wschodnia  - Morze Śródziemne.

Większość z likwidowanych par połączeń dotyczy portu - hubu Klang (Malezja) i jego terminala Tanjung Pelepas.

Zarazem o ile zniknie pięć par połączeń z Singapurem, nowe sojusze zmienią je na cztery inne porty Morza Śródziemnego (wszystkie będą realizować statki Ocean Alliance).

W porównaniu z obecnym stanem, w przewozie towarów na trasach transpacyficznych likwiduje się łącznie 150 par połączeń między portami, a utworzonych zostanie tylko 56 nowych kombinacji port-port.

Poza tym nowe sojusze przewidują mniejszą częstotliwość zawinięć – ich liczba spadnie z 354 obecnie do 135 od kwietnia br.

Nowe sojusze stworzą też pewne problemy w Europie, gdzie zmiany portów docelowych lub wycofanie części statków ze stałych połączeń przyczynią się do niedoborów miejsc w kontenerowcach opuszczających Azję, oceniają analitycy.

Patrz: Czy the The Alliance będzie zawijał bezpośrednio do Gdańska?

Dodajmy od siebie, że celem i sojuszy, i zmiany ich składów jest bardziej efektywne wykorzystanie – z punktu widzenia armatorów – kontenerowców, szczególnie tych największych, o pojemności 15-19 tys. TEU. To m.in. ich wprowadzanie do użytku spowodowało, że od ponad dwóch lat pogłębił się problem nadmiaru mocy przewozowych nad popytem na usługi transportu oceanicznego.

To z kolei jest powodem niskich stawek frachtu, które przyczyniły się w ub. roku do strat – prawdopodobnie co trzeciego armatora (nie wszyscy opublikowali jeszcze wyniki).W ub. roku zbankrutowała też siódma pod względem wielkości linia żeglugowa, Hanjin Shippin.

W sumie, działalność nowych sojuszy i zaprezentowane ich plany mogą oznaczać podrożenie jeszcze w tym roku transportu drobnicy w kontenerach.

Przypominamy też, że do sojuszy armatorzy wnoszą co najmniej 1/3 swoich kontenerowców, realizują wspólną politykę akwizycji towarów i stawek frachtu.

Składy nowych sojuszy:

- The Aliance obejmuje: Hapag-Lloyd (jego oferta wzrosła, po połączeniu w ub. roku z United Arab Shipping Company), „K” Line, MOL, NYK Line oraz Yang Ming Line.

- Ocean Alliance  - CMA CGM, COSCO, Evergreen i OECL.

- 2M – podobnie jak dotychczas, Maersk Line i MSC, ale udostępniać ma znaczne miejsca na statkach (sloty) dla HMM.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


37 295 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP