Wzmocnienie bezpieczeństwa podróżnych i ochrona lotnisk przed atakami terrorystycznymi - to niektóre założenia nowelizacji ustawy Prawo lotnicze, którą we wtorek wieczorem przyjął rząd
Wzmocnieniu bezpieczeństwa podróżnych ma służyć nałożenie na przewoźników obowiązku przekazywania Straży Granicznej informacji dotyczących pasażerów. Będzie on spoczywał na tych, którzy wykonują międzynarodowe loty pasażerskie do lub z Polski.
W projekcie nowelizacji określono także kary pieniężne nakładane na przewoźników w przypadku, gdy nie przekażą lub podadzą niepełne bądź błędne informacje.
Projekt zawiera również ogólne zapisy o ochronie lotnisk cywilnych przed atakami terrorystycznymi. Szczegółowe rozwiązania w tych sprawach znajdą się w rozporządzeniach. Wprowadzono także przepisy usprawniające działalność Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.
Z innych rozwiązań na uwagę zasługują przepisy zobowiązujące przewoźników lotniczych do podawania pełnej wysokości taryfy za przewóz, uwzględniającej wszystkie dodatkowe opłaty i dopłaty, jakie muszą ponosić pasażerowie.
Zmiany w ustawie dotyczą również rozwoju lotnisk lokalnych i regionalnych. Żeby skłonić zarządzających lotniskami do perspektywicznego planowania ich rozwoju, wprowadzono zapis o konieczności przygotowywania przez zakładającego lotnisko lub zarządzającego nim planu rozwoju lotniska na okres nie krótszy niż 20 lat.
Plan rozwoju ma dotyczyć lotnisk użytku publicznego, które będą powstawać na gruntach stanowiących wyłączną własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.
Obiekty te będą dostępne dla wszystkich samolotów. Jednak zarządzać nimi mają nie tylko podmioty publiczne, ale także prywatne, np. spółki kapitałowe, mające siedzibę w Polsce lub innym państwie członkowskim Unii Europejskim.
Oprócz lotnisk użytku publicznego, w projekcie wyróżniono lotniska użytku wyłącznego (np. przyzakładowe). Będą je mogły prowadzić podmioty mające miejsce stałego pobytu lub siedzibę w Polsce lub innym państwie członkowskim UE. Z tego typu obiektu, za zgodą zarządzającego, będzie można wykonywać niektóre loty handlowe.
Proponowane przepisy dopuszczają też, aby starty i lądowania mogły odbywać się na terenach innych niż lotnisko lub lądowisko, ale tylko w sytuacjach awaryjnych, np. w sytuacji zwalczania klęsk żywiołowych, ratowania życia i zdrowia ludzi.
Projekt nowelizacji ustawy dostosowuje polskie przepisy do prawa wspólnotowego.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Będzie nowelizacja prawa lotniczego