Budowa łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki osiągnęła półmetek. Inwestycja, która skróci o kwadrans czas przejazdu pociągów do Zakopanego i usprawni ruch w aglomeracji krakowskiej, zakończy się w czwartym kwartale 2017 r.
Wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny - Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.
Na wykonawcę inwestycji w przetargu zostało wybrane polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman SA. Koszt całkowity przedsięwzięcia to 348 mln zł.
Na przystanku Kraków Zabłocie najtrudniejsze prace zostały już wykonane. Wybudowano część peronów i stalowej konstrukcji zadaszenia, a także szyby windowe oraz fundamenty pod schody ruchome. Docelowo pod torami powstanie hala przystankowa. Z hali pasażerowie wyjdą schodami bezpośrednio na peron.
Wykonywane są jednocześnie prace w rejonie przystanku Kraków Krzemionki, które koncentrują się obecnie na przebudowie układu torowego. Dzięki jego modernizacji zapewniony będzie lepszy ruch pociągów. W następnej fazie wykonawca skupi się na budowie nowych peronów na łącznicy.
Zakończyły się roboty na części torów z Bonarki do Prokocimia. Przebudowywane są także chodniki i układ drogowy w rejonie ul. Plac Przystanek na Krzemionkach. Powstanie tam także nowy parking.
W ramach najważniejszej fazy inwestycji w zeszłym miesiącu rozpoczęto montaż dwóch najdłuższych przęseł estakady (78 i 81 m) nad skrzyżowaniem ul. Powstańców Śląskich, Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich i Limanowskiego. Aby zamontować i scalić przęsła, konieczne było zbudowanie sześciu tymczasowych podpór, co zmienia i ogranicza przejazd przez skrzyżowanie.
Po zakończeniu montażu przęseł, tymczasowe podpory zostaną rozebrane. Ich funkcje przejmą dźwigary o charakterystycznym kształcie żagli.
Według harmonogramu łącznica powinna zostać oddana do użytku w czwartym kwartale przyszłego roku.
Zadanie jest współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unijne dofinansowanie wynosi 187 mln zł.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Będzie szybciej pociągiem do Zakopanego. Łącznica kolejowa na półmetku