BER. Potrzeba dodatkowych 770 mln euro "na start" lotniska w Berlinie

BER. Potrzeba dodatkowych 770 mln euro "na start" lotniska w Berlinie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Fatalne wieści na temat flagowej inwestycji infrastrukturalnej Niemiec. Po ogłoszeniu kolejnego opóźnienia w pracach, teraz pojawiły się informacje o potrzebie dodatkowego dofinansowania berlińskiego portu lotniczego im. Willy'ego Brandta w Berlinie (BER). Chodzi o niebagatelną kwotę 770 mln euro, która zwiększy łączny koszt tego projektu do ok. 7,3 mld euro. Niemieckie doświadczenia mogą być cenną nauczką dla Polski przy realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

  • Budowa portu lotniczego Berlin-Brandenburg im. Willy'ego Brandta w Schoenefeld w południowo-wschodniej części stolicy Niemiec rozpoczęła się w 2006 roku.
  • Pierwsze samoloty miały początkowo wystartować na jesieni 2011 r.
  • W grudniu otwarcie lotniska przełożono z 2018 na 2020 rok.

Berlin wciąż pozbawiony jest lotniska, które byłoby w stanie obsłużyć ruch lotniczy stolicy Niemiec. Rozwiązaniem ma być budowany od 2006 roku berliński port lotniczy im. Willy'ego Brandta w Berlinie (BER). Plany inwestycji pojawiły się tuż po zjednoczeniu Niemiec, jednak z jego realizacją, poszło o wiele gorzej.

Dłużej...


Pierwsze samoloty miały startować z BER już jesienią 2011. Tymczasem pod koniec 2017 r. po raz kolejny przesunięto datę uruchomienia lotniska. Czytaj więcej: Port lotniczy w Berlinie oddany będzie z wieloletnim poślizgiem

Powodem były usterki wykazane w raporcie z listopada 2017 r. w sprawie usterek budowlanych tej inwestycji. Wskazano w nim na poważne usterki, jakie ustalili biegli firmy homologacyjnej TÜV, w tym o wady systemu przeciwpożarowego (BMA), systemu awaryjnego ostrzegania (EANWS) w głównym budynku terminala, złe oświetlenie ewakuacyjne w północnym pirsie, wady systemu zasilania w tym samym pirsie, wady systemu wykrywania dymu oraz systemu zraszaczy. Czytaj więcej: Kolejny raport z usterek na budowie lotniska Brandenburg

Opóźnienia mają swoją cenę. Pierwotnie port lotniczy im. Willy'ego Brandta w Berlinie (BER) miał kosztować 2 mld euro. Jednak z każdym kolejnym raportem o usterkach, z każdym przesunięciem terminu oddania inwestycji, jej koszt się zwiększał.

Drożej...


Jak wynika z najnowszych informacji, BER potrzebuje kolejnego zwiększenia finansowania. Inaczej nie będzie mowy o rozpoczęciu działalności. Mowa o dodatkowych 770 mln euro

Jak podała niemiecka agencja dpa, powołując się na rzecznika operatora portu, zwiększenie finansowania spowodowane jest poślizgiem w realizacji tej inwestycji. Łączna kwota budowy portu lotniczego szacowana jest obecnie na ok. 7,3 mld euro.

- W kwestii szczegółów dotyczących finansowania operator jest w kontakcie z udziałowcami - poinformował rzecznik. Według niego biznesplan "opisujący dodatkowe potrzeby finansowe" zostanie omówiony na posiedzeniu rady nadzorczej 2 marca.

Za mały przed ukończeniem?


Nowy port lotniczy Berlina ma być trzecim co do wielkości w Niemczech - po Frankfurcie nad Menem i Monachium. Obliczony jest na obsługę 27 mln pasażerów rocznie. Już teraz wiadomo, że pojemność portu będzie wkrótce zbyt mała, a liczba pasażerów może wzrosnąć do 37 mln. 

To największa inwestycja infrastrukturalna w Niemczech w ostatnich latach. Co więcej, nie brakuje głosów, że inwestycja może nigdy nie doczekać się uruchomienia. 

„Od lat prowadzona przebudowa instalacji przeciwpożarowych przeszkodzi oddaniu nowego lotniska do użytku” - oceniał cytowany przez PRTL.pl Dieter Faulenbach da Costa, doświadczony planista, który wybudował w swoim życiu 45 terminali na całym świecie.

Jego zdaniem permanentne, nieskoordynowane zmiany doprowadziły do braku jednolitej architektury systemowej. Każda kolejna przebudowa odsuwa w czasie termin otwarcia.

Jeśli ta katastroficzna przepowiednia miałaby się sprawdzić, mielibyśmy do czynienia z najbardziej spektakularnym bankructwem wielkiego projektu infrastrukturalnego wszech czasów. Ale nawet jeśli projekt ten udałoby się kiedykolwiek doprowadzić do końca, będzie to podręcznikowy przykład na to, do czego prowadzi prymat decyzji politycznych nad inżynierskimi.  Czytaj więcej: Budowa lotniska Berlin-Brandenburg - niekończąca się historia

Udziałowcami spółki budującej lotnisko jest skarb państwa oraz kraje związkowe Berlin i Brandenburgia. Ciągnąca się latami budowa BER stała się symbolem niezdolności władz RFN i Berlina do realizacji prestiżowej inwestycji.

Lekcja dla Polski


Niemieckie doświadczenia mogą być cenną lekcją na Polski. Przypomnijmy, że rząd w ubiegłym roku ogłosił ambitny projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

Nowe lotnisko, usytuowane między Łodzią a Warszawą, miałoby być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln.

Lotnisko miałoby powstać na ok. 3000 ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową miałby kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, czyli powinien być otwarty w 2027 r.

Jednak przy jego realizacji należy unikać błędów, które popełnili Niemcy, o czym mówił w rozmowie z Portalsamorzadowy.pl Jan Pamuła, prezes Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, były wieloletni prezes lotniska w Balicach.

- Centralny Port Lotniczy to dobry pomysł, ale powinien być perfekcyjnie przygotowany - mówił Jan Pamuła. Czytaj więcej: Centralny Port Lotniczy "zamknie" lotniska w Warszawie, Łodzi i Radomiu
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: BER. Potrzeba dodatkowych 770 mln euro "na start" lotniska w Berlinie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!