BGK, KFD i Krokodyle. Tak wygląda rządowa rewolucja na drogach

BGK, KFD i Krokodyle. Tak wygląda rządowa rewolucja na drogach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rząd chce zmienić godziny pracy inspekcji drogowej - kontrolę mają być prowadzone także w nocy - i powierzyć jej system e-myta. Zarządzanie i rozbudowa systemu opłat finansowane mają być z Krajowego Funduszu Drogowego.

  • Pobór opłat za przejazd drogami krajowymi przez samochody o masie powyżej 3,5 tony ma przejąć Inspekcja Transportu Drogowego (ITD).
  • Według dziennika KFD, który ma finansować po zmianach system opłat viaToll, jest bliski bankructwa.
  • Resort proponuje więc, by BGK mógł z własnych zasobów spłacać kredyty i wykupywać obligacje funduszu drogowego.

Przypomnijmy, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowało projekt ustawy, który pozwoli przejąć Inspekcji Transportu Drogowego pobór opłat za przejazd drogami krajowymi przez samochody o masie powyżej 3,5 tony.

System elektronicznego poboru opłat drogowych viaToll działa w Polsce już sześć lat.
Aktualnie jego operatorem jest podmiot zewnętrzny z kapitałem zagranicznym - firma Kapsch Telematic Services.

Jak czytamy w "Pulsie Biznesu", po zmianach ustaw drogowych pracownicy Inspekcji Transportu Drogowego (ITD), zwani potocznie krokodylami - mają dzięki zmianom sprawniej, nawet w nocy, kontrolować kierowców. Sprawniejsza ma być też wymiana danych ze służbami specjalnymi, celnymi i podatkowymi.

Zgodnie z propozycjami MIB zmienią się godziny pracy "krokodyli". "Obecnie kwestie te reguluje ustawa o służbie cywilnej, a wielu pracowników pracuje w godzinach 8-16. Kontrole odbywają się też po 16, ale nie w nocy" - pisze "Puls Biznesu". "Przewoźnicy przyznają więc nieoficjalnie, że łamiąc prawo wyruszają w nocne trasy, wiedząc, że wówczas nie trafią na "krokodyla" - informuje.

MIB - jak zaznacza gazeta - twierdzi jednak, że zmienia przepisy nie tylko dlatego; całodobowej pracy wymaga też zarządzanie systemem e-myta.

"PB" informuje także, że zarządzanie i rozbudowa systemu opłat będą finansowane z budżetu państwa oraz Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). "To rachunek, na który wpływają pieniądze z e-myta, dotacji unijnych, oraz kredytów i obligacji. Dzięki temu GDDKiA finansuje inwestycje. Problem w tym, że KFD jest bliski bankructwa" - dodaje gazeta.

Według niej resort proponuje więc, by BGK mógł z własnych zasobów spłacać kredyty i wykupywać obligacje funduszu drogowego.

Niedobra zmiana


Pytani przez portal wnp.pl eksperci nie zostawili suchej nitki na proponowanych zmianach w zarządzaniu transportem drogowym w kraju. 

Instytut Staszica uważa, że nierealne jest przekazanie systemu viaTOLL w odpowiednim czasie w ręce urzędników wraz z jego uprzednim, skutecznym przetestowaniem. Propozycje zmian spowolnią tylko skuteczne wdrożenie systemu.

Ich zdaniem sam proces decyzyjny i unieważnienie obecnego przetargu na operatora e-myta zajmie za dużo czasu i nie pozwoli na bezproblemowe przejęcie, narażając Skarb Państwa na straty, a także powodując problemy dla kierowców.

Według Instytut Staszica, nadzór i ewentualne zmiany w systemie wymagają zaplecza kadrowego, technologicznego i know-how, które pozostaje poza zasięgiem instytucji państwowych. Obecne wyniki i możliwości systemu pokazują, że nie wymaga on wprowadzenia tak drastycznych zmian.
Czytaj więcej: Eksperci o rządowych pomysłach na viaTOLL
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: BGK, KFD i Krokodyle. Tak wygląda rządowa rewolucja na drogach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!