PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

BHP Billiton rozważa użycie autonomicznych statków

Autor: WNP.PL (PS)
20-06-2017 12:23
BHP Billiton rozważa użycie autonomicznych statków
Fot. Fotolia

Australijska firma wydobywcza BHP Billiton analizuje efektywność wprowadzenie w pełni zautomatyzowanego statku do przewozu rudy żelaza i węgla.

To kolejny tego typu plan, jaki chce wdrożyć przedsiębiorstwo przemysłowe. Użytkowanie od 2019 roku autonomicznego statku, do przewozu w kontenerach nawozów sztucznych pomiędzy zakładem w Porsgrunn a portem w Brevik, zapowiedziała norweska grupa Yara International ASA.
Czytaj także: Innowacyjny statek dla producenta nawozów sztucznych

- Bezpieczne i wydajne autonomiczne statki zasilane gazem i przewożące nasze ładunki, to nasza wizja transportu towarów sypkich - powiedział wiceprezes BHP Billiton, Rashpal Bhatti. 

Grupa ta, która jest zarazem jednym z największych na świecie firm czarterujących masowce, poszukuje partnerów do współpracy nad rozwojem tej technologii.

Ze wstępnych szacunków BHP wynika, że autonomiczne statki mogą przyczynić się do obniżki kosztów osobowych podczas transportu rudy żelaza tej firmy w wysokości 86 mln USD rocznie. Rozwiązanie to połączone byłoby z innymi projektami, jak wdrożenie do pracy autonomicznych samochodów ciężarowych i użycie pociągów samochodowych (tylko w pierwszej ciężarówce jest człowiek).

BHP, który uruchamia rocznie do 1500 statków do przewozu ok. 250 mln ton rudy żelaza, miedzi i węgla, chce wdrożyć te technologie w ciągu dekady. 

Finalny plan ma zakładać w szczególności użytkowanie bezzałogowych statków podczas 10-dniowych rejsów z Australii do Chin.

Podobnym rozwiązaniem jest zainteresowany koncern wydobywczy Rio Tinto Group, który do końca 2018 roku planuje wdrożyć plan uruchomienia w zachodniej Australii autonomicznych pociągów (bez maszynisty), liczących do 76 wagonów. RTG wysłało w ub. roku morzem 281 mln ton ładunków.

Za tymi projektami nie nadążają regulacje prawne, ale prace nad nimi trwają. Specjalne rozporządzenie w sprawie użytkowania statków autonomicznych ma wydać Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), organ ONZ, informuje agencja Bloomberg. Nad podobnymi przepisami pracuje też chińska Maritime Safety Administration.

Przy tej okazji przypomina się, że już w 2015 roku zakończony został – trwający trzy lata – program badawczy finansowany przez Unię Europejską (budżet 3,8 mln euro), analizujący warunki wdrażania nowej technologii na morzu. Jeden z wniosków był taki, że wprowadzenie autonomicznych statków jest „możliwe i prawdopodobne”.

Natomiast z analiz brytyjskiej firmy Rolls-Royce, która opracowała prototyp wirtualnej jednostki autonomicznej i do 2020 roku chce zakończyć badania nad zdalnie kontrolowanymi statkami w żegludze przybrzeżnej, upowszechnienie tej technologii na morzu będzie możliwe przed 2035 rokiem.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 958 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

543 032 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP