Bitwa o szyny

Bitwa o szyny
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Inwestycje kolejowe ruszyły z kopyta, podobnie jak koszty kruszyw, stali, cementu. Zaczyna brakować pieniędzy na remonty i budowę torów.

PKP Polskie Linie Kolejowe (odpowiadają za utrzymanie infrastruktury kolejowej) do połowy tego roku podpisały kontrakty na modernizację torów za 544 mln euro brutto (ponad 2 mld zł), czyli tyle co w całym zeszłym roku. W całym roku planują wydać 2,87 mld zł, a w przyszłym 4 mld zł - napisała "Gazeta Wyborcza".

W zeszłym tygodniu PKP PLK podpisały już kontrakty na modernizację torów za ponad 400 mln zł. Wczoraj podpisała dwa kolejne warte w sumie ponad 700 mln zł. Przez 11 miesięcy planuje wyremontować trasę z centrum Warszawy na lotnisko Okęcie. W ciągu 20 miesięcy chce zmodernizować odcinek Warszawa - Legionowo (część trasy do Gdyni), którym w przyszłości mają jeździć pasażerowie tanich linii lotniczych na lotnisko w Modlinie - czytamy w "Gazecie".

Problem w tym, że z kolejnych inwestycji mogą być nici. Kolejarze alarmują, że niektóre wcześniejsze szacunki kosztów są już nieaktualne. Przykładowo modernizacja całej linii Warszawa - Gdynia miała kosztować 475 mln euro, teraz - jak się dowiadujemy - może kosztować nawet o 400 mln euro więcej.

- Jednym z powodów jest wzrost cen robocizny, rosną też ceny materiałów, surowców i urządzeń. W przypadku kruszyw, stali, cementu wzrosty są kilkudziesięcioprocentowe - mówi Krzysztof Celiński, prezes PKP PLK. - Musimy przeprowadzić rozmowy z ministrem transportu i finansów, jak to sfinansować, czy np. z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, czy z budżetu państwa - dodaje.

Sytuacja finansowa PKP PLK jest nieciekawa - firma nie miała pieniędzy na zapłatę VAT-u wykonawcom kontraktów modernizacyjnych (VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, więc nie może być finansowany z funduszy europejskich). Jednak w tunelu zapaliło się światełko - rząd od przyszłego roku oddłuży spółkę PKP Przewozy Regionalne, która winna jest PLK ponad 1 mld zł. PKP PLK, widząc na horyzoncie dopływ świeżej gotówki, już teraz zaciągnęły 500 mln kredytu, by zapłacić wykonawcom kontraktów zaległe pieniądze - poinformowała "Gazeta".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Bitwa o szyny

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!