Firmy Boeing i JetBlue Technology Ventiues przejęły udziały w firmie typu start-up Zunum Aero, pracującej nad konstrukcją silnika o napędzie elektrycznym do stosowania w samolotach. Wartości transakcji nie ujawniono.
Według planów, akwizycja ta ma przyspieszyć prace nad opracowaniem napędu do samolotów zabierających do 50 pasażerów i zdolnych do pokonania dystansu do 1000 mil.
Będą one znacznie bardziej ekonomiczne i przyjazne dla środowiska niż z napędem konwencjonalnym.
Pierwsze wersje, które mają pojawić się około 2020 roku, mają mieć napęd hybrydowy, gdzie silnik elektryczny będzie służył do wznoszenia samolotu, a w sytuacjach wymagających większej mocy – będzie załączał się silnik z napędem turbinowym.
W efekcie, umożliwi to obniżkę emisji szkodliwych substancji do środowiska o 80 proc., a poziom hałasu w pobliżu lotnisk – o 75 proc. Żywotność samolotu nowej generacji szacuje się na 20 lat.
Według szacunków, samoloty z napędem hybrydowym mogą obniżyć koszty eksploatacji samolotów od 40 do 80 proc. (w zależności od ceny paliw lotniczych i długości lotu).
Zgodnie z oczekiwaniami, pierwsze samoloty tego typu w ruchu regionalnym będą mogły wejść do eksploatacji przed rokiem 2030.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Bliżej do użytkowania samolotów z napędem hybrydowym