PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Bocznice zmieniają ustawę kolejową

Autor: wnp.pl (PS)
23-09-2009 16:43

Sejmowa komisja infrastruktury skierowała do dalszych prac projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.

Powstał on z inicjatywy sejmowej komisji Przyjazne Państwo, a jego głównym celem – jak poinformowała poseł Anna Zdanowska – jest uporządkowanie spraw związanych z funkcjonowaniem bocznic kolejowych.
- Jest to potrzebne choćby po to, aby obniżyć koszty ich funkcjonowania i przyciągnąć kolejne przedsiębiorstwa, które korzystają z usług kolei – powiedziała posłanka.

Według autorów projektu ustawy, do ustawy obowiązującej (z 28 marca 2003 r.) „bocznice kolejowe włączone zostały bezkrytycznie, bez żadnej potrzeby i racjonalnego uzasadnienia do infrastruktury kolejowej.” W istocie bowiem są to obiekty leżące na styku ruchu kolejowego i działalności przedsiębiorców różnych gałęzi, a więc powinny jedynie w niewielkim stopniu podlegać reżimowi przepisów ustawy o transporcie kolejowym. To, że jednak podlegają, powoduje znaczne utrudnienie w funkcjonowaniu operatorów kolejowych, a przede wszystkim pogarsza konkurencyjność tego środka transportu.

Bocznice np. muszą uzyskać różnego rodzaju świadectwa niezbędne w przypadku wykonywania przewozów kolejowych i zarządzania infrastrukturą kolejową. Istotne jest też, że np. wiele wniosków złożonych w Urzędzie Transportu Kolejowego już w 2004 r. o wydanie świadectw, dotychczas nie doczekało się rozpatrzenia. Formalnie więc, zgodnie z ustawą, powinny one zostać zamknięte. Dotychczas UTK wydał jedynie 277 świadectw bezpieczeństwa dla bocznic, a jest ich w Polsce kilka tysięcy.

Zdaniem PKP PLK, która złożyła swoje uwagi do projektu ustawy, użytkownik bocznicy powinien być zwolniony z niektórych wymogów określających warunki techniczne budowy obiektu i jego eksploatacji, jednak nadzór nad bocznicami i utrzymaniem infrastruktury powinien pozostać w gestii UTK. „Liberalizacja przepisów w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego nie może skutkować obniżeniem bezpieczeństwa ruchu kolejowego” – wnioskuje zarząd PKP PLK.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 863 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP