XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Boeing wybrał projekt bielskich inżynierów

Boeing wybrał projekt bielskich inżynierów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Konstruktorzy z Avio Polska zaprojektowali i będą produkować ważne elementy silników najnowszych boeingów.

Włoski koncern Avio, partner silnikowego giganta General Electric, ma już za sobą udane testy prototypów i szykuje się do produkcji seryjnej elementów turbiny niskiego ciśnienia silnika GEnX-2B, który w przyszłości uniesie boeinga 747-8, następcę słynnego jumbo jeta. Zaprojektowano je i wykonano w Bielsku-Białej - pisze "Rzeczpospolita".

– Włosi zaryzykowali, stawiając na Bielsko, ale się udało, odnieśliśmy sukces – mówi Krzysztof Krystowski, wiceprezes Avio Polska.

Teraz Avio zabiega, by lotnicze moduły dla GE były seryjnie produkowane wyłącznie w Polsce. Jeszcze w bieżącym roku Avio, włoski potentat w produkcji przekładni lotniczych, napędów turbinowych i rakietowych (1,5 mld euro przychodów rocznie), zainwestuje prawie 100 mln zł w budowę nowej linii technologicznej w swej bielskiej fabryce. Planuje też zatrudnienie 70 inżynierów, mechaników i technologów (dziś pracuje tam 360 osób). Rozwinięty zostanie także ośrodek badawczo-rozwojowy. Prezes Krystowski nie ukrywa, że liczy na unijne wsparcie inwestycji z programu operacyjnego “Innowacyjna gospodarka”.

Jeśli seryjna produkcja silnikowych modułów ruszyłaby już w 2009 r., wieloletnie zamówienia przyniosłyby firmie 50 mln zł przychodów rocznie. Zaprocentuje też doświadczenie: można oczekiwać trudnego dziś do wycenienia udziału w kolejnych przedsięwzięciach technologicznych z najwyższej światowej półki.

W Bielsku-Białej Avio już w 2001 r. uruchomiło fabrykę elementów turbin, a potem zatrudniające 70 konstruktorów centrum badawczo-rozwojowe. Zainwestowało tu niemal 100 mln zł. Zamówienia na precyzyjnie szlifowane elementy turbin przyniosły Avio Polska w 2007 r. 120 mln przychodów.

Avio, należące w 85 proc. do brytyjskiego funduszu inwestycyjnego CINWEN i włoskiej grupy obronnej Finmeccanica, to największy na świecie producent przekładni lotniczych, poddostawca silników i napędów turbinowych (np. do okrętów) i silników do rakiet Ariane 5. Na początku 2008 r. powstała polsko-włoska grupa silnikowa (z Avio i Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 4), która chciałaby przejąć remonty napędów polskich F-16 i eksploatowanych w wojsku hiszpańskich transportowców Casa.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Boeing wybrał projekt bielskich inżynierów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!