Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Boeing wybrał projekt bielskich inżynierów

Autor: Rzeczpospolita
14-07-2008 09:47
Boeing wybrał projekt bielskich inżynierów
Fot. T.Cukiernik

Konstruktorzy z Avio Polska zaprojektowali i będą produkować ważne elementy silników najnowszych boeingów.

Włoski koncern Avio, partner silnikowego giganta General Electric, ma już za sobą udane testy prototypów i szykuje się do produkcji seryjnej elementów turbiny niskiego ciśnienia silnika GEnX-2B, który w przyszłości uniesie boeinga 747-8, następcę słynnego jumbo jeta. Zaprojektowano je i wykonano w Bielsku-Białej - pisze "Rzeczpospolita".
– Włosi zaryzykowali, stawiając na Bielsko, ale się udało, odnieśliśmy sukces – mówi Krzysztof Krystowski, wiceprezes Avio Polska.

Teraz Avio zabiega, by lotnicze moduły dla GE były seryjnie produkowane wyłącznie w Polsce. Jeszcze w bieżącym roku Avio, włoski potentat w produkcji przekładni lotniczych, napędów turbinowych i rakietowych (1,5 mld euro przychodów rocznie), zainwestuje prawie 100 mln zł w budowę nowej linii technologicznej w swej bielskiej fabryce. Planuje też zatrudnienie 70 inżynierów, mechaników i technologów (dziś pracuje tam 360 osób). Rozwinięty zostanie także ośrodek badawczo-rozwojowy. Prezes Krystowski nie ukrywa, że liczy na unijne wsparcie inwestycji z programu operacyjnego “Innowacyjna gospodarka”.

Jeśli seryjna produkcja silnikowych modułów ruszyłaby już w 2009 r., wieloletnie zamówienia przyniosłyby firmie 50 mln zł przychodów rocznie. Zaprocentuje też doświadczenie: można oczekiwać trudnego dziś do wycenienia udziału w kolejnych przedsięwzięciach technologicznych z najwyższej światowej półki.

W Bielsku-Białej Avio już w 2001 r. uruchomiło fabrykę elementów turbin, a potem zatrudniające 70 konstruktorów centrum badawczo-rozwojowe. Zainwestowało tu niemal 100 mln zł. Zamówienia na precyzyjnie szlifowane elementy turbin przyniosły Avio Polska w 2007 r. 120 mln przychodów.

Avio, należące w 85 proc. do brytyjskiego funduszu inwestycyjnego CINWEN i włoskiej grupy obronnej Finmeccanica, to największy na świecie producent przekładni lotniczych, poddostawca silników i napędów turbinowych (np. do okrętów) i silników do rakiet Ariane 5. Na początku 2008 r. powstała polsko-włoska grupa silnikowa (z Avio i Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 4), która chciałaby przejąć remonty napędów polskich F-16 i eksploatowanych w wojsku hiszpańskich transportowców Casa.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

34 681 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

720 471 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP