Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Boeingi 777 mają wadę grożącą katastrofami

Autor: PAP
14-03-2009 06:32
Boeingi 777 mają wadę grożącą katastrofami

Samoloty Boeing 777 używane przez 11 linii lotniczych na świecie mają wadę silników grożącą katastrofami - ostrzegł amerykański Krajowy Zarząd Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) zalecając wymianę wadliwego komponentu.

Jak powiedział PAP w piątek rzecznik NTSB Ted Lopatkiewicz, Zarząd, który może tylko zalecić zmiany w samolotach, zwrócił się do Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA), aby nakazała Boeingowi dokonanie niezbędnych zmian.
W komunikacie rozesłanym w środę wieczorem NTSB przypomina dwa incydenty z tymi samolotami, które mogły zakończyć się tragicznymi w skutkach katastrofami i zaleca, by wspomnianą część - tzw. wymiennik ciepła regulujący temperaturę paliwa i wody w silnikach (fuel-heat exchanger, w skrócie: FOHE) -"wymienić na nową w czasie najbliższego przeglądu technicznego, lub w ciągu sześciu miesięcy".

Producentem silników do Boeingów 777, stosunkowo nowych dwusilnikowych samolotów szerokokadłubowych, jest brytyjski Rolls Royce. Firma ta poinformowała, że nowa, ulepszona wersja wadliwego komponentu będzie gotowa za 12 miesięcy. Wadliwy wymiennik ciepła powoduje gromadzenie się lodu w przewodach doprowadzających paliwo do silników Boeinga, co sprawia, że silnik traci moc. Zdarzyło się to dwa razy w zeszłym roku.

W pierwszym wypadku samolot British Airways z powodu utraty mocy twardo lądował na lotnisku Heathrow w Londynie 17 stycznia 2008; jedna osoba została ciężko ranna, ale nikt nie zginął. Za drugim razem do oblodzenia przewodów doszło w samolocie amerykańskich linii Delta lecącym z Pekinu do Atlanty 26 listopada ub.r. Boeing stracił moc, ale na szczęście pilotowi udało się szczęśliwie wylądować.

P.o. prezesa NTSB Mark Rosenker powiedział, że "w sytuacji, gdy dwa takie incydenty zdarzyły się w ciągu jednego roku, uważamy, że jest wysokie prawdopodobieństwo, iż znowu coś może się zdarzyć". Lopatkiewicz, zapytany przez PAP, czy latanie Boeingami 777 jest bezpieczne, odpowiedział: "Jeśli uważamy, że latanie jakimś samolotem nie jest bezpieczne, mówimy to. Na pewno jest problem, którym trzeba się zająć".

Boeing poinformował, że aby zmniejszyć ryzyko wypadków, zaleca pilotom, aby zapobiegali ewentualnemu oblodzeniu przez czasowe zwiększanie obrotów silnika na dwie godziny przed lądowaniem. NTSB podkreślił jednak, że "jedynym dopuszczalnym rozwiązaniem tego zwiększonego ryzyka dla bezpieczeństwa jest przeprojektowanie FOHE (wymiennika ciepła), które wyeliminuje gromadzenie się lodu".
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 104 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP