PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Branża logistyczna obawia się zakazu handlu w niedzielę

Autor: wnp pl (AS)
10-10-2017 18:13 |  aktualizacja: 10-10-2017 18:50
Branża logistyczna obawia się zakazu handlu w niedzielę

Wedle szacunków Polityki Insight, w 2016 r. roczne obroty branży logistycznej wyniosły ponad 160 mld zł, a jego udział w PKB wyniósł nieco powyżej 5 proc. i tym samym wyprzedził tak prężnie działające branże jak motoryzacyjna czy energetyczna

Fot. Shutterstock.com

Gdyby projekt ustawy o zakazie handlu w niedzielę zostałby uchwalony w kształcie proponowanym przez związki zawodowe, pracę straciłoby 33 tys. osób w samej tylko branży logistycznej - wynika z raportu „Branża logistyczna. Wpływ zakazu handlu w niedziele” przygotowanym przez Polityka Insight na zlecenie Amerykańskiej Izby Handlowej (AmCham).

  • Zakaz handlu w niedzielę spowodowałby spadek obrotów obsługujących handlowców firm logistycznych.
  • Konsekwencją byłyby 0,5 pkt proc. mniejszy wzrost PKB.
  • Spadłyby również - o około pół miliarda złotych - roczne wpływy z podatków.
Już nie tylko handlowcy z niepokojem myślą o forsowanym przez związki zawodowe zakazie handlu w niedzielę. Z raportu Polityki Insght wynika, że powody do obaw mogą mieć również inne branże, zwłaszcza logistyczna.

- Następstwa zakazu handlu w niedzielę odbiją się na większości inwestorów polskich i zagranicznych działających w Polsce - czytamy w raporcie. Przyjęcie ustawy regulującej handel w niedzielę w wersji proponowanej przez związki zawodowe - czyli zakaz handlu we wszystkie niedziele - spowoduje, zdaniem autorów raportu znaczne ograniczenie działalności branży produkcyjnej, usługowej, dystrybucyjnej oraz logistycznej albo podniesienie kosztów ich działalności. W konsekwencji straci cała gospodarka.

- Część mniejszych firm z sektorów wspierających handel może stracić rentowność. Na bankructwo narażone są szczególnie przedsiębiorstwa, które świadczą usługi magazynowe i dystrybucyjne. Taki rozwój sytuacji może doprowadzić do wzrostu koncentracji w tym sektorze. Z analizy wynika również, że obywatelski projekt ustawy może zmniejszyć wartość dodaną przykładowo branży logistycznej o 13,5 proc, co jest równoznaczne z obniżeniem polskiego PKB o 0,5 proc. - tłumaczy Dorota Dąbrowski, dyrektor zarządzająca Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce.

Jak to wygląda w szczegółach? Analitycy Polityki Insight wskazują dwa rodzaje skutków zmian regulacyjnych dla branży logistycznej: bezpośrednie i pośrednie. Skutki bezpośrednie to te wynikające z zakazu działalności części firm logistycznych. Zakaz ograniczyłby znacząco ich zdolność obsługiwania firm detalicznych, a zwłaszcza zamówień internetowych z kraju i zagranicy. Skutki pośrednie to natomiast te związane ze spadkiem łącznych obrotów handlowych w sklepach i hurtowniach oraz z koniecznością zwiększenia maksymalnych dziennych obrotów handlowych poza niedzielami. Spowodują one równoczesne obniżenie przychodów wszystkich firm logistycznych i wzrost kosztów części z nich.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 596 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP