Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Brudziński: nie ma ekonomicznych przesłanek za komercjalizacją PŻM

Autor: PAP
14-06-2008 17:32

Nie ma żadnych ekonomicznych przesłanek uzasadniających decyzję PO o umożliwieniu komercjalizacji Polskiej Żeglugi Morskiej - uważa szczeciński poseł PiS Joachim Brudziński.

Jego zdaniem firma ta jest obecnie w dobrej kondycji finansowej - buduje statki za ponad 1 mld dolarów, odbudowuje swoją flotę i osiąga zyski.
W piątek Sejm przyjął nowelizację ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, wraz z poprawką klubu PO, umożliwiającą komercjalizację Polskiej Żeglugi Morskiej.

Brudziński stwierdził w sobotniej rozmowie z dziennikarzami w Szczecinie, że "w pewnym sensie tylnymi drzwiami" wprowadzono możliwość komercjalizacji i prywatyzacji PŻM; nie konsultowano tych pomysłów ani z dyrekcją ani z pracownikami firmy.

"Nie musi to oznaczać upadku firmy, ale po co to robić? Na takiej samej zasadzie możemy spytać, czy nie sprywatyzować Lasów Państwowych" - mówił polityk PiS.

Dodał, że zakusy na skomercjalizowanie szczecińskiego armatora czynił już bezskutecznie m.in. rząd SLD. Za rządów PiS przedsiębiorstwo to zostało wyłączone z grupy firm, w których takie procesy można byłoby przeprowadzać.

"My jesteśmy zdania, że istnieją przedsiębiorstwa państwowe, jak PŻM, ważne nie tylko z punktu widzenia regionu, ale także o znaczeniu geostrategicznym, czy nawet geopolitycznym w skali całego kraju i nie należy ich komercjalizować" - podkreślił Brudziński.

Przyznał, że obawia się, iż komercjalizacja, i późniejsze ewentualne wejście inwestora do tego przedsiębiorstwa, może doprowadzić do przejęcia narodowego przewoźnika przez firmy, które - jak się wyraził - "z punktu widzenia interesu gospodarczego nie będą dla Polski przyjazne".

Poseł PiS zaapelował do parlamentarzystów Platformy z regionu, aby spróbowali przekonać "swoich kolegów z PO", że ta decyzja jest "niebezpieczna i bardzo zła dla jedynego, naprawdę liczącego się w świecie, narodowego przedsiębiorstwa morskiego".

Brudziński obawia się też, że PŻM może podzielić los innych przedsiębiorstw z tej branży, które w latach 90-tych uległy likwidacji. Jako przykłady podał m.in. Polskie Linie Oceaniczne, Transocean oraz firmy rybackie jak szczeciński Gryf i świnoujska Odra.

Nowelizacja ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przewiduje jawność i przejrzystość procesów prywatyzacyjnych, które mają być opisane w tzw. karcie prywatyzacji. Dzięki temu będzie wiadomo m.in., kto i jakie decyzje podejmował oraz jakie były warunki umowy prywatyzacyjnej.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 687 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP