Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budowa Centralnego Portu Lotniczego może spowodować zamknięcie innego lotniska

Autor: WNP.PL (Adam Sierak)
24-08-2016 14:02

Rola regionalnych portów lotniczych z roku na rok jest coraz bardziej znacząca. Udział tych lotnisk w ruchu pasażerskim wzrósł z 31 proc. w 2004 roku do 63 proc. w roku ubiegłym. Zdaniem ekspertów, trend wzrostowy dla regionalnych portów lotniczych jest naturalny i będzie kontynuowany w przyszłości ze względu na liberalizację rynku, preferencje pasażerów dla połączeń bezpośrednich, zmiany modelu działania i wzrostu znaczenia regionów
w Europie.

Mimo to 14 regionalnych lotnisk w Polsce, zjednoczonych w Związku Regionalnych Portów Lotniczych, dalej musi walczyć o swoją pozycję. Perspektywa budowy Centralnego Portu Lotniczego, którą zapowiada rząd, może okazać się zabójcza dla któregoś z regionalnych portów.

- Jeśli ten port będzie zbudowany w bardzo bliskiej odległości do portu regionalnego taki port może będzie trzeba zamknąć. Trzeba będzie pomyśleć jak ten problem rozwiązać i jak tą, decyzją ewentualnie zaspokoić właścicieli którzy dziś takim portem zarządzają - mówi Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych.

Z punktu widzenia władz Związku najrozsądniejsza byłaby decyzja niejako o zamienieniu warszawskiego lotniska im. F. Chopina na Centralny Port Lotniczy.

- Dzisiaj nie zmusi się tych który latają do Polski, aby latali na jedno lotnisko. Regiony się bardzo dynamicznie rozwijają i to przewoźnik decyduje o tym gdzie będzie latał i gdzie jest potencjał - dodaje Tomasik.

Zobacz całą rozmowę z prezesem Związku Regionalnych Portów Lotniczych:



Według danych, którymi dysponuje ZRPL, regionalne porty wygenerowały 14 tysięcy bezpośrednich miejsc pracy.

Lotniska regionalne odgrywają coraz ważniejszą rolę w poprawie dostępności regionu dla podróżnych biznesowych (wpływa to na decyzje inwestycyjne) czy w transporcie towarów. Tzw. wpływ katalityczny polskich portów regionalnych szacuje się obecnie na ok. 220 tys. miejsc pracy i 2-proc. wpływ na PKB kraju.

- Jeżeli nic się nie zmieni w polskiej infrastrukturze i będziemy mieli dalej taką specyfikę, że w zasadzie to porty regionalne obsługują 2/3 ruchu w Polsce, to przyszłość należy do regionalnych lotnisk - tłumaczy prezes ZRPL.

Prognozy ruchu dla portów regionalnych (aktualnie 14) zakładają, że w 2020 roku zostanie w nich obsłużonych  25 573 398 podróżnych. Po pięciu latach pasażerów ma być prawie o 4 miliony więcej. W 2035 ZRPL szacuje, że z „ich” czternastu lotnisk skorzysta nawet 42 067 029 osób.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 671 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP