PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budowa CPK. Czy jesteśmy w Polsce gotowi do realizacji mega projektu?

Autor: PRTL.pl
12-12-2017 11:05
Budowa CPK. Czy jesteśmy w Polsce gotowi do realizacji mega projektu?
Fot. Shutterstock

Administracja rządowa w sposób jednoznaczny angażuje się w projekt CPK, ale też zapowiada zmiany w krajobrazie lotnisk regionalnych w otoczeniu CPK. Myślę, że w niedługim czasie możemy spodziewać się nowej strategii transportowej dla Polski, z nowym spojrzeniem na sektor lotniczy - mówi Krzysztof Łyszyk, radca prawny, partner w kancelarii KKLW w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl.

Czy jesteśmy w Polsce gotowi do realizacji inwestycji o takiej skali jak Centralny Port Komunikacyjny? Eksperci podnoszą, że projekt CPK jest trudny, że kwestie formalne będą bardzo skomplikowane, że jest wiele ryzyk…

- Nie mam wątpliwości, że od strony organizacyjnej i formalnej jak najbardziej tak - jesteśmy gotowi. W ostatnich latach Polska zdobyła bardzo dużo dobrych doświadczeń w realizacji skomplikowanych projektów infrastrukturalnych. Program budowy autostrad, modernizacja sieci kolejowych, czy tez inwestycje lotniskowe są faktem – te projekty były prowadzone z dużą intensywnością w związku z UEFA EURO 2012. Nie wszystkie oczywiście udało przeprowadzić się bez błędów, ale uczymy się i wyciągamy wnioski. Jest zatem solidna podstawa: są doświadczenia, ludzie, rozwinięta branża budowlana, doradcy…. Oczywiście skala projektu CPK jest bez precedensu, ale niekoniecznie musi to oznaczać, że jest to inwestycja trudniejsza.

Pamiętajmy, że mówimy o realizacji projektu od zera, a takie inwestycje bardzo często łatwiej jest zrealizować niż przebudowę. W ostatnich latach byłem osobiście zaangażowany w projekt modernizacji Lotniska Chopina. To było ogromne wyzwanie między innymi dlatego, że trzeba było realizować inwestycje na czynnym lotnisku – przebudowa dróg startowych, a jednocześnie wykonywanie operacji lotniczych, w zasadzie budowa od nowa Terminala 1 i konieczność przesunięcia rosnącego ruchu pasażerskiego do Terminala 2. Na to wszystko nakładał się bardzo napięty harmonogram prac wynikający z finansowania inwestycji z funduszy UE.

Często przytaczany jest przykład perturbacji przy realizacji znacznie mniejszej inwestycji, budowie lotniska Berlin-Brandenburg. Spółka celowa do przeprowadzenia inwestycji powstała w 1991 r. Lotnisko miało zostać otwarte do użytku w 2007 r. Faktycznie zaś budowa została rozpoczęta dopiero w 2006 r. Jak wiadomo lotnisko nie jest otwarte do dziś i nowy termin oscyluje w granicach przełomu lat 2019/2020!


- Przykład BER jest oczywiśce przestrogą. Ale jest to zaledwie jedno z wielu lotnisk, jakie w ostatnim czasie budowano na świecie. Oczywiście popełniono tam wiele błędów, szczególnie dotyczących organizacji, koordynacji i nadzoru nad pracami projektowymi i budowlanymi, które zaowocowały w taki, a nie inny sposób. Należy wyciągnąć z tego wnioski (przede wszystkim związane z generalnym wykonawstwem inwestycji).

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

22 344 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP