Budowa drugiej linii metra znacznie utrudni ruch w mieście

Budowa drugiej linii metra znacznie utrudni ruch w mieście
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W związku z rozpoczynającą się w przyszłym roku budową II linii metra warszawiaków czekają duże utrudnienia w ruchu. O korzystaniu z samochodu w centrum miasta lepiej będzie zapomnieć - powiedział w środę podczas konferencji prasowej dyrektor biura koordynacji inwestycji i remontów stołecznego Ratusza Wiesław Witek.

W lewobrzeżnej części miasta nieprzejezdny będzie ciąg ulic Prosta - Świętokrzyska (od ul. Karolkowej do ul. Nowy Świat). Przejazd tymi ulicami między dzielnicami Wola i Śródmieście będzie niemożliwy, bo w kilku miejscach prowadzone będą wykopy. Utrzymany będzie jednak ruch poprzeczny - ulicami Karolkową, Towarową, Żelazną, Al. Jana Pawła II, Emilii Plater i Marszałkowską, którymi będą jeździć autobusy i tramwaje. W październiku, na okres dwóch - trzech miesięcy, zamknięta zostanie tylko ul. Marszałkowska (na odcinku od Pl. Zbawiciela do ul. Królewskiej), w tym czasie tramwaje jeździć będą ul. Nowowiejską i Al. Niepodległości.

Na praskim brzegu Wisły w wielki teren budowy zmieni się Plac Wileński. W ciągu ul. Targowej nieprzejezdne będzie skrzyżowanie z Al. Solidarności, zamknięta będzie też ul. Sokola. Mocno ograniczony będzie ruch w Al. Solidarności na linii wschód - zachód, a nieprzejezdne - Wybrzeże Helskie, Wybrzeże Szczecińskie i ul. Zamoyskiego.

Jak powiedział Witek, z przeprowadzonych przez miasto analiz wynika, że obecny układ ulic nie jest w stanie przejąć w całości ruchu samochodów osobowych z zamykanych ulic, a tak radykalne ograniczenie ruchu na podstawowych ciągach komunikacyjnych miasta odbije się na okolicznych trasach. Ma to dotyczyć obszaru ograniczonego ulicami: Karolkową - Al. Solidarności - Wybrzeże Helskie - Starzyńskiego - Szwedzką - Al. Solidarności - Targową - Zieleniecką - Waszyngtona - mostem Poniatowskiego - Ludną - Bracką - Al. Jerozolimskimi - Towarową i Kolejową. W związku z tym, uprzywilejowana ma zostać komunikacja miejska - wprowadzone mają zostać buspasy i ograniczenia dla prywatnych pojazdów, zwiększyć ma się też liczba kursujących pojazdów (np. ul. Grzybowską w każdej godzinie szczytu jeździć ma 37 autobusów, a nie siedem - jak obecnie).

Główną trasą objazdową dla autobusów na lewym brzegu Wisły ma być ciąg ulic: Karolkowa - Grzybowska - Królewska - Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat. Witek zastrzegł jednak, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, bo zwiększenie liczby autobusów przejeżdżających Traktem Królewskim budzi kontrowersje. Dalekie objazdy pozwalające ominąć centrum lewobrzeżnej Warszawy będą prowadziły ul. Wolską, ul. Okopową i dalej ul. Słomińskiego na Most Gdański oraz na Trasę Łazienkowską - przez Al. Prymasa Tysiąclecia.

W czasie zamknięcia dla ruchu ul. Marszałkowskiej autobusy od Ronda Dmowskiego pojadą Al. Jerozolimskimi, ul. Emilii Plater, ul. Twardą, przez Pl. Grzybowski i dalej ulicą Królewską - do ul. Marszałkowskiej. Po stronie praskiej objazd zamkniętego odcinka ul. Targowej poprowadzony zostanie ul. Ratuszową, Jagiellońską i Okrzei (w drugą stronę ul. Kłopotowskiego).

Ruch prywatnych samochodów w rejonie budowy metra ma zostać utrudniony. Na ulicach Karolkowej, Grzybowskiej, Królewskiej, Twardej, Emilii Plater w centrum miasta oraz na ulicach Okrzei, Kłopotowskiego i Jagiellońskiej na Pradze mają zostać wprowadzone nakazy skrętów (w prawo lub lewo). Zapewnić ma to dojazd do okolicznych posesji, a jednocześnie wyeliminować ruch tranzytowy między dzielnicami miasta.

Witek poinformował, że rozważane jest także całkowite zamknięcie Trasy W-Z dla prywatnych samochodów (od ul. Targowej do ul. Andersa), co miałoby ułatwić przejazd autobusów i tramwajów, jednak zaznaczył, że nie jest zwolennikiem tego rozwiązania.

Niewielkim zmianom ulegnie także sieć tramwajowa. Zamknięty Pl. Wileński tramwaje mają ominąć, skręcając z Al. Solidarności w ul. Jagiellońską, a potem w ul. Ratuszową, Targową i 11 Listopada. Na ul. Targowej tramwaje mają dojeżdżać od południa do ul. Kijowskiej. Samochody mają pojechać Wybrzeżem Szczecińskim i Wybrzeżem Helskim, a bliżej placu - ul. Ratuszową, Wybrzeżem Helskim i ul. Okrzei (z powrotem ul. Kłopotowskiego).

Jadący Al. Solidarności od strony Ząbek będą mogli dostać się do ul. Targowej przez przejazd kolejowy przy ul. Naczelnikowskiej, a potem ulicami Radzymińską, Ząbkowską lub Szwedzką, Starzyńskiego, Jagiellońską i Ratuszową, do objazdu zamkniętego odcinka ul. Targowej. Objazd w kierunku Pragi Południe ma prowadzić ciągiem ulic Rzecznej, Zabranieckiej, Strażackiej i Chełmżyńskiej do węzła Marsa, a dalej - w kierunku Wawra - ulicami Okularową i Stepową.

Witek podkreślił, że oprócz budowy metra w przyszłym roku będzie prowadzonych w mieście w sumie ponad 1,8 tys. inwestycji i remontów. Kontynuowane mają być m.in. prace na Trasie Mostu Północnego, na węźle Marsa oraz na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich z ul. Łopuszańską. Prace mają być prowadzone też przy wiaduktach w ul. Andersa i w ciągu ulic Cybernetyki i 17 Stycznia. Spektakularnym przedsięwzięciem będzie budowa pod dnem Wisły kolektorów przesyłowych do oczyszczalni ścieków "Czajka". Remonty torowisk planują też Tramwaje Warszawskie - m.in. na ulicach Stalowej, Targowej i Zielenieckiej i Mickiewicza. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma też rozpocząć budowę trasy Salomea - Wolica oraz trasy S2 (południowej obwodnicy miasta).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Budowa drugiej linii metra znacznie utrudni ruch w mieście

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!