Budowa dworca Łódź Fabryczna z problemami

Prace związane z modernizacją układu drogowego i tramwajowego, układaniem torów i roboty wykończeniowe - to plany generalnego wykonawcy budowy dworca kolejowego Łódź Fabryczna na 2015 r. Wciąż nie wiadomo, czy budowa zakończy się w terminie - do września br.

Zgodnie z umową inwestycja ma być gotowa z końcem września, ale wciąż nie wiadomo, czy uda się zakończyć w terminie wszystkie prace - problemem jest wciąż realizacja części inwestycji drogowych wokół dworca. Chodzi o budowę m.in. ul. Nowotargowej, która ma być drogą dojazdową do dworca, a przebiegać ma przez działkę należącą do firmy Enkev, o którą od lat miasto toczy spór.

W sierpniu ub. roku wykonawca poinformował zamawiających - obok miasta PKP PLK i PKP SA - że problem ze spornym terenem może spowodować opóźnienie inwestycji i dodatkowe koszty. Miasto nie uznało tych wstępnych roszczeń.

Rzecznik Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi Wojciech Kubik powiedział PAP, że prowadzone są rozmowy z głównym wykonawcą budowy dworca (konsorcjum firm Torpol-Astaldi-Intercor-PBDiM), ale - jak zaznaczył - nie dotyczą one możliwości przedłużenia terminu zakończenia inwestycji. "Nadal zgodnie z umową termin zakończenia inwestycji to 30 września 2015 r. i nie został on zmieniony" - powiedział PAP Kubik.

Rzeczniczka prasowa wykonawcy Katarzyna Rumowska nie udziela informacji w tej sprawie.

Spór między firmą Enkev a miastem trwa od kilku lat. Gmina chciała wykupić ten teren oferując 22 mln zł, ale firma się na to nie zgodziła. Ponieważ Enkev to spółka holenderska, spór musiał rozstrzygnąć Europejski Trybunał Arbitrażowy, który w kwietniu ub. roku wydał korzystny dla miasta wyrok.

Miesiąc później władze Łodzi poinformowały, że wydały zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRiD) dot. ulic: Nowotargowej, Nowowęglowej i rozbudowy części ul. Wierzbowej. Firma odwołała się jednak od tej decyzji do wojewody łódzkiego, który w lipcu uchylił zezwolenie na realizację inwestycji.

Kolejny wniosek o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej wykonawca ma złożyć w najbliższym czasie (najpóźniej do końca lutego). Jeśli zrobi to szybko, to - według przedstawicieli magistratu - wydanie decyzji i przejęcie terenu od dotychczasowego właściciela możliwe będzie wczesną wiosną. Wtedy też ruszą prace.

Jak poinformował PAP w poniedziałek rzecznik prezydent Łodzi Marcin Masłowski, nie są obecnie prowadzone rozmowy z firmą Enkev w kwestii negocjacji i wykupu nieruchomości, bowiem dotąd nie przyniosły one rezultatów.

"Teren zostanie więc przejęty na podstawie decyzji ZRiD, a kwestia odszkodowawcza i kwota odszkodowania za teren wywłaszczony będzie przedmiotem postępowania przez właściwego starostę po wydanej decyzji" - dodał rzecznik. Dopiero po przejęciu terenu możliwe będzie wykonania odkrywek i badań geologicznych przez wykonawcę, bowiem firma odmówiła na nie zgody.

Według planów głównego wykonawcy w I kw. 2015 r. w obszarze stacji Łódź Fabryczna ma zostać dokończona konstrukcja żelbetowa: płyty dennej oraz stropów pośrednich na terenie parkingu i dworca PKS. Trwają też dalsze prace przy budowie peronów. Najprawdopodobniej w II kw. na stacji zacznie się montaż torów.

Do połowy roku powinna skończyć się budowa zadaszenia nad świetlikami. Wykonane zostaną też nowoczesne fasady. Na poziomie "zero" dworca będą m.in. układane płyty chodnikowe. Na poziomie 8 metrów pod ziemią zaplanowano prace murarskie i wykończeniowe, a na najniższym poziomie dworca po zakończeniu prac żelbetowych rozpoczną się roboty m.in. związane z wykończeniem peronów i ścian obiektu.

W obszarze dworca autobusowego i parkingu wykonywane będą m.in. posadzki, izolacje akustyczne stropów, a także prace tynkarskie i malarskie. W obszarze tzw. głowicy zachodniej planowane jest zakończenie konstrukcji żelbetowej - ścian szczelinowych i baret, dokończenie budowy płyty pośredniej i płyty dennej.

Na przełomie stycznia i lutego mają się zacząć prace związane z układaniem torów w tunelu, a w I kw. rozpoczną się też roboty przy kładce dla pieszych prowadzącej do Parku 3 Maja. Nadal trwać będą prace przy budowie tunelu pod wiaduktem na ul. Kopcińskiego, a także przy nowym wiadukcie Tramwajowa. Kontynuowane będą też roboty drogowe w okolicach dworca.

Termin zakończenia budowy dworca już raz był przedłużany o siedem miesięcy po natrafieniu podczas budowy tunelu na podziemną "soczewkę wodną". Pierwotnie zakładano bowiem, że inwestycja zakończy się w lutym 2015 r. Koszt inwestycji ma wynieść 1,75 mld zł brutto, z czego ponad 400 mln zł kosztować ma część miejska, na którą Łódź otrzymać ma ponad 260 mln zł dotacji z UE.

Podziemny dworzec Łódź Fabryczna jest kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi oraz istotną częścią tzw. węzła multimodalnego, który ma połączyć kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.

Obiekt będzie miał trzy poziomy. Na pierwszym, osiem metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami czy obiektami komercyjnymi. Tutaj mieścić się będzie też wielostanowiskowy przystanek autobusowy dla autobusów dalekobieżnych i trzykondygnacyjny podziemny parking. Na drugim poziomie - 16,5 m pod ziemią - znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Natomiast na poziomie "zero" będą główne wejścia do budynku dworca.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Budowa dworca Łódź Fabryczna z problemami

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!