PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budowa II linii może być tańsza

Autor: Dziennik
12-06-2008 16:16

Miasto nie musi wydawać 6 mld zł na budowę metra. Wystarczy, że rozbuduje SKM i sieć tramwajową.

Koszt budowy centralnego odcinka drugiej nitki metra w Warszawie osiągnął pułap dotychczas niespotykany nigdzie w Europie - pisze "Dziennik". Zgodnie z wyceną trzech wykonawców budowa 6,5 km linii metra ma kosztować niemal 6 mld zł. nawet w zachodnich stolicach europejskich 1 km kolejki podziemnej buduje się za dwu-, a nawet - tak jak w Barcelonie - trzykrotnie mniejsze pieniądze.
Skąd tak horrendalne koszty budowy metra w Polsce? Według ekspertów wykonawcy z góry założyli, że nie zdołają dotrzymać terminu realizacji przedsięwzięcia i w koszty wliczyli już potencjalne kary.

Dlatego zdaniem ekspertów władze miasta powinny odłożyć budowę drugiej linii metra o rok czy dwa i na razie zainwestować w sieć tramwajową oraz kolej naziemną. W raporcie UEFA napisano bowiem, że komunikacja w stolicy już teraz jest wystarczająco dobrze przygotowana na przyjęcie kibiców podczas Euro 2012.

Eksperci zgodnie twierdzą, że termin, jaki miasto narzuciło wykonawcom - 42 miesiące - jest nierealny, a firmy doskonale o tym wiedzą. Podczas budowy spodziewają się wielu trudności.

- W centrum pod ziemią można znaleźć szczątki ludzkie, niewybuchy z czasów II wojny światowej oraz instalacje elektryczne i gazowe, których nie ma w planach - tłumaczy Adrian Furgalski. - Każde takie znalezisko będzie opóźniało budowę.

Specjaliści proponują więc, by zamiast budowy drugiej linii metra przed Euro 2012 rozbudować w stolicy sieć tramwajową i Szybką Kolej Miejską, która po torach kolejowych prowadzących z centrum na Pragę dowiozłaby kibiców pod sam Stadion.

- Ratusz powinien ponownie rozpisać przetarg na budowę metra, dając wykonawcy więcej czasu na jego skończenie - uważa Jan Jakiel ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji. - To znacznie zmniejszyłoby koszty.

Do przetargu mogłyby się wtedy zgłosić te firmy, które teraz tego nie zrobiły ze względu na krótki termin realizacji budowy, a ratusz nie musiałby rezygnować z innych inwestycji.

- Zamiast wydawać trzy miliardy na metro, za tę kwotę moglibyśmy wybudować tory tramwajowe na Tarchomin i do Wilanowa, wyremontować inne linie i wymienić cały tabor tramwajowy - mówi Adrian Furgalski.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

34 410 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

721 551 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP